Skip to content

אל יתהלל חוגר כמפתח – אחאב ובן הדד

הצבא הארמי פלש לממלכת ישראל.

הם הטילו מצור על שומרון בירת הממלכה.

בן הדד מלך ארם פירט את תנאי הכניעה:

כַּסְפְּךָ וּזְהָבְךָ, לִי-הוּא; וְנָשֶׁיךָ וּבָנֶיךָ הַטּוֹבִים, לִי-הֵם

די מקובל במונחי הימים ההם.

אחאב שידע את יחסי הכוחות הסכים:

כִּדְבָרְךָ אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ:  לְךָ אֲנִי, וְכָל-אֲשֶׁר-לִי

אבל עם האוכל בא התיאבון....

בן הדד העלה את הדרישה:

כַּסְפְּךָ וּזְהָבְךָ וְנָשֶׁיךָ וּבָנֶיךָ לִי תִתֵּן...

אֶשְׁלַח אֶת-עֲבָדַי אֵלֶיךָ,

וְחִפְּשׂוּ אֶת-בֵּיתְךָ, וְאֵת בָּתֵּי עֲבָדֶיךָ;

וְהָיָה כָּל-מַחְמַד עֵינֶיךָ, יָשִׂימוּ בְיָדָם וְלָקָחוּ.

'אחאב יקירי, אתה נדרש לכניעה ללא תנאי.

אני אקח מה שאני רוצה!'.

אחאב הבין שהוא בבעיה.

מה עושים?

מתייעצים עם הזקנים החכמים.

הוא שטח את הבעיה וקיבל תשובה:

וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כָּל-הַזְּקֵנִים, וְכָל-הָעָם:

אַל-תִּשְׁמַע, וְלוֹא תֹאבֶה!!!

'אין מצב שאתה מסכים לתנאים הללו!!!'.

אחאב הודיע לשליחי בן הדד,

שהתנאי הראשון מקובל.

התנאי השני – ממש ממש לא!

בן הדד הנעלב הגיב בהתפארות:

אִם-יִשְׂפֹּק (יספיק), עֲפַר שֹׁמְרוֹן, לִשְׁעָלִים (לצעדים),

לְכָל-הָעָם אֲשֶׁר בְּרַגְלָי

'יש לי כל כך הרבה חיילים, שכל אדמת שומרון

לא תספיק להכיל אותם'.

אחאב כבר הבין שבן הדד הפריז בהערכת כוחו.

הוא הגיב במשפט שהפך לקלאסיקה:

אַל-יִתְהַלֵּל חֹגֵר כִּמְפַתֵּחַ

'מי שחוגר את כלי הנשק בטרם קרב

אל לו להתפאר כאילו הוא כבר אחרי הנצחון,

עת פותחים את חגורת נדן החרב'.

בן הדד אולי התפעל מהלשון הנאה של אחאב

אבל לא התרגש מהתשובה:

וַיֹּאמֶר אֶל-עֲבָדָיו שִׂימוּ (מצור), וַיָּשִׂימוּ עַל-הָעִיר.

אחאב בבעיה. מה עושים?

נביא האל ניגש לאחאב והבטיח לו נצחון.

אחאב שידע את יחסי הכוחות תהה באיזה כח?

ובעיקר מי יוביל את הצבא?

תשובת הנביא:

בְּנַעֲרֵי שָׂרֵי הַמְּדִינוֹת... אָתָּה.

אחאב ארגן את הכח.

צבא ישראל מנה 7232 איש.

בצהריים יצא צבא ישראל להתקפה.

בינתיים בן הדד השאנן היה עסוק

וּבֶן-הֲדַד שֹׁתֶה שִׁכּוֹר בַּסֻּכּוֹת... ... וַיֹּאמֶר

(בן הדד) 'אִם-לְשָׁלוֹם יָצָאוּ, תִּפְשׂוּם חַיִּים;

וְאִם לְמִלְחָמָה יָצָאוּ, חַיִּים תִּפְשׂוּם'.

בן הדד השאנן והשתוי זלזל במתקפה הישראלית.

התוצאה: וַיֵּצֵא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, וַיַּךְ (הכה)

אֶת-הַסּוּס וְאֶת-הָרָכֶב, וְהִכָּה בַאֲרָם, מַכָּה גְדוֹלָה

הלקח מסיפור זה ברור

בטחון עצמי מופרז הוא מתכון לכשלון.

בטחון עצמי נמוך גם.

ואתם, האם אתם בעלי בטחון עצמי מופרז?

ואולי להיפך – אתם בעלי בטחון עצמי ירוד?

האם אתם יודעים למצוא את שביל הזהב?

בטחון עצמי מופרז גורם לנו להתעלם מאיתותים שונים.

איתותים המעידים על עובדות שיש לקחת בחשבון.

עובדות שהתעלמות מהן עלולה לגרום לנו נזק.

גם בטחון עצמי ירוד גורם לנו להתעלם מאיתותים שונים.

הנזק יכול להיות זהה.

מציאת שביל הזהב (קל לכתוב קשה לעשות)

היא המפתח להצלחה בזוגיות, משפחה, לימודים, עבודה.

(בתמונה: העופל בשומרון. בירת אחאב).

רוצים תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור "מוחשי" ומעשי יותר?

רוצים להזמין סיורים מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

רוצים להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות