Skip to content

גדעון והמלקקים – איכות וגם כמות

עם ישראל היה בבעיה.

בעיה חמורה העונה לשם 'מדינים'

כִּי הֵם וּמִקְנֵיהֶם יַעֲלוּ וְאָהֳלֵיהֶם, יבאו (וּבָאוּ)

כְדֵי-אַרְבֶּה לָרֹב, וְלָהֶם וְלִגְמַלֵּיהֶם, אֵין מִסְפָּר

המדינים הם כמו ארבה. מחסלים הכל.

העם זעק ומלאך ה' נשלח אל גדעון.

לאחר כמה מבחנים ומעשים

גדעון נטל על עצמו את המשימה.

גדעון הזעיק את העם.

הישראלים חנו במעיין חרוד,

והמדינים חנו בגבעת המורה.

ליד עפולה של ימנו.

לגדעון היו צרות של עשירים

וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-גִּדְעוֹן,

רַב הָעָם אֲשֶׁר אִתָּךְ,

מִתִּתִּי אֶת-מִדְיָן בְּיָדָם: 

פֶּן-יִתְפָּאֵר עָלַי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר,

יָדִי הוֹשִׁיעָה לִּי.

יותר מידי חיילים. הם עלולים להתבלבל.

הם עלולים לחשוב שהם גרמו לנצחון ולא ה'.

גדעון קרא לכל היראים והחוששים לעזוב את המחנה.

22 אלף עזבו. נשארו עשרת אלפים.

זה עדיין יותר מידי.

אין צורך בחיילים כה רבים עבור השלב הראשון.

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-גִּדְעוֹן, עוֹד הָעָם רָב,

הוֹרֵד אוֹתָם אֶל-הַמַּיִם, וְאֶצְרְפֶנּוּ לְךָ שָׁם.

צריך למיין גם את הרבבה הנותרת.

וזה יקרה במעיין חרוד.

המיון הוא פשוט:

וַיּוֹרֶד אֶת-הָעָם, אֶל-הַמָּיִם;

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-גִּדְעוֹן,

כֹּל אֲשֶׁר-יָלֹק בִּלְשׁוֹנוֹ מִן-הַמַּיִם

כַּאֲשֶׁר יָלֹק הַכֶּלֶב תַּצִּיג אוֹתוֹ לְבָד.

מי שישתה מים בליקוק כמו כלב

אותו יש לקחת.

מי שלא – לא.

וכך היה.

וַיְהִי, מִסְפַּר הַמְלַקְקִים בְּיָדָם אֶל-פִּיהֶם--שְׁלֹשׁ מֵאוֹת, אִישׁ;

וְכֹל יֶתֶר הָעָם, כָּרְעוּ עַל-בִּרְכֵיהֶם לִשְׁתּוֹת מָיִם. 

ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-גִּדְעוֹן, בִּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָאִישׁ הַמְלַקְקִים

אוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם, וְנָתַתִּי אֶת-מִדְיָן, בְּיָדֶךָ;

וְכָל-הָעָם--יֵלְכוּ, אִישׁ לִמְקֹמוֹ.

300 עברו את המיון.

9700 – לא.

תכנית גדעון הייתה פשוטה.

לתקוף את המדיינים בהפתעה משלושה כיוונים.

עבור הפתעה נדרשו 300 איש בלבד.

אלפי אנשים הנעים לכיוון מחנה מדין

הם הרבה דברים. הפתעה - הם לא.

התכנית הוגשמה בהצלחה

וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה (של המדיינים) עַד-בֵּית הַשִּׁטָּה,

צְרֵרָתָה--עַד שְׂפַת-אָבֵל מְחוֹלָה, עַל-טַבָּת

המדיינים נמלטו אל עבר הירדן.

בשלב הזה 300 האיש איבדו את יתרונם.

עבור מרדף ארוך צריך כמה שיותר חיילים.

וַיִּצָּעֵק אִישׁ-יִשְׂרָאֵל מִנַּפְתָּלִי וּמִן-אָשֵׁר,

וּמִן-כָּל-מְנַשֶּׁה; וַיִּרְדְּפוּ, אַחֲרֵי מִדְיָן...

וַיִּצָּעֵק כָּל-אִישׁ אֶפְרַיִם, וַיִּלְכְּדוּ אֶת-הַמַּיִם (מעברות הירדן),

עַד בֵּית בָּרָה, וְאֶת-הַיַּרְדֵּן.

אותם 9970 איש (וסביר שחלק מה-22000)

נקראו כדי להנחית את מכת המוות על המדיינים.

סיירת מטכ"ל אינה מכריעה מלחמות.

חטיבה 14 וחטיבת גולני – כן.

הלקח מסיפור זה ברור.

התאמת האמצעים למשימה היא חיונית להצלחה.

גדעון התאים את האמצעים למטרות המשתנות.

ובכך הכה את מדין מכה ניצחת.

 

ואתם – האם מתאימים את האמצעי למטרה?

האם אתם יודעים מתי 'פחות הוא יותר'

האם אתם יועדים להשתמש בכל האמצעים שלכם?

 

רובנו נוטים להשתמש באמצעים המוכרים לנו.

גם אם הם לא הכי מתאימים.

אלא כי הם מוכרים.

בחירת אמצעי נכון לצורך השגת המטרה

יקדם את השגת המטרה באופן יעיל יותר.

'מי שאוחז פטיש ביד – רואה כל בעיה כמסמר'.

לפעמים צריך פלייר כדי לשלוף את המסמר – לא לנעוץ אותו.

(בתמונה – מעיין חרוד).

רוצים תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור "מוחשי" ומעשי יותר?

רוצים להזמין סיורים מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

רוצים להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות