Skip to content

בוא נקים ועדה – גירוש הנשים הנכריות

עזרא הכהן עלה מבבל.

הוא עלה עם תפיסת 'זרע הקודש'.

אלה שגלו מיהודה לאחר חורבן בית ראשון

טוהרו מחטאיהם בגולה,

ועתה הם זרע הקודש.

אלה שלא יצאו לגולה, ממילא לא טוהרו

והם אינם זרע הקודש.

זרע הקודש הוא טהור.

אסור לו להתערבב בעמי הארצות.

אלה שלא טוהרו.

היהדות לפי עזרא היא מועדון סגור.

או שאתה נולד יהודי או שלא.

אי אפשר להצטרף.

(רעיון הגיור יצוץ מאוחר יותר).

בהגיעו לירושלים עזרא נדהם.

"וּכְכַלּוֹת אֵלֶּה, נִגְּשׁוּ אֵלַי הַשָּׂרִים לֵאמֹר:

'לֹא-נִבְדְּלוּ הָעָם יִשְׂרָאֵל וְהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם,

מֵעַמֵּי הָאֲרָצוֹת... כִּי-נָשְׂאוּ מִבְּנֹתֵיהֶם,

לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם,

וְהִתְעָרְבוּ זֶרַע הַקֹּדֶשׁ, בְּעַמֵּי הָאֲרָצוֹת;

וְיַד הַשָּׂרִים וְהַסְּגָנִים, הָיְתָה בַּמַּעַל הַזֶּה--רִאשׁוֹנָה".

'שומע עזרא,

אתה לא מאמין מה קורה פה?

כולם מתחתנים עם עמי הארצות.

ראשי העם הם הראשונים שעושים את זה!

בחייך, עשה משהו!'

עזרא ההמום לא הבין מה קרה?

כיצד זה זרע הקודש מתערבב בעמי הארצות?

אנשי יהודה לא הבינו את עזרא.

הלוא נישואי תערובת היו הדבר המקובל והרגיל.

ממילא האשה הולכת אחר בעלה.

אז מה זה משנה מי האמא?

משנה מי האבא!

(היהדות העוברת דרך האם

תקרה רק מאות שנים לאחר ימי עזרא).

עזרא נהג מנהגי אבלות:

"וּכְשָׁמְעִי אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה,

קָרַעְתִּי אֶת-בִּגְדִי וּמְעִילִי;

וָאֶמְרְטָה מִשְּׂעַר רֹאשִׁי, וּזְקָנִי,

וָאֵשְׁבָה, מְשׁוֹמֵם".

הוא התפלל אל אלהים,

והבטיח לתקן מיד את המצב.

הלוא נישואי תערובת הם חטא איום ונורא!

אלהים בטח כועס!

צריך לשכך את זעמו.

אמר ועשה.

עזרא כינס את אנשי יהודה.

"וַיַּעֲבִירוּ קוֹל בִּיהוּדָה וִירוּשָׁלִַם,

לְכֹל בְּנֵי הַגּוֹלָה--לְהִקָּבֵץ, יְרוּשָׁלִָם.

וְכֹל אֲשֶׁר לֹא-יָבוֹא לִשְׁלֹשֶׁת הַיָּמִים

כַּעֲצַת הַשָּׂרִים וְהַזְּקֵנִים--יָחֳרַם,

כָּל-רְכוּשׁוֹ; וְהוּא יִבָּדֵל, מִקְּהַל הַגּוֹלָה".

'חברים, כולם מגיעים לירושלים.

מי שלא יגיע, אני אחרים לו את הרכוש!

נראה בקרוב. עזרא'.

ההזמנה עשתה את שלה.

"וַיִּקָּבְצוּ כָל-אַנְשֵׁי-יְהוּדָה וּבִנְיָמִן

יְרוּשָׁלִַם לִשְׁלֹשֶׁת הַיָּמִים,

הוּא חֹדֶשׁ הַתְּשִׁיעִי--בְּעֶשְׂרִים בַּחֹדֶשׁ;

וַיֵּשְׁבוּ כָל-הָעָם, בִּרְחוֹב בֵּית הָאֱלֹהִים,

מַרְעִידִים עַל-הַדָּבָר, וּמֵהַגְּשָׁמִים".

כל העם (למעשה נציגיו) הגיעו לירושלים.

כ' בכסלו. סוף דצמבר.

די קר וגשום בירושלים.

העם שמע את תוכחת עזרא

ורעד מאימת החטא.

וגם כי ירד עליהם גשם...

עזרא דרש לגרש מיד את הנשים

ואת ילדיהן. עכשיו!

אנשי יהודה הבינו שהבחור

לא מחובר למציאות.

אף אחד לא באמת התכוון

לגרש את אשתו, קל וחומר ילדיו.

רק כי איזה נודניק הגיע מבבל

עם רעיונות מוזרים בנוגע לזרע הקודש.

אבל עזרא היה נציג מלך פרס.

הוא יכול היה להחרים רכוש,

לזרוק אנשים לכלא, ובכלל

מנגנון המדינה עמד לצידו.

מה עושים?

הפתרון היה פשוט:

"וַיַּעֲנוּ כָל-הַקָּהָל וַיֹּאמְרוּ, קוֹל גָּדוֹל: 

'כֵּן כדבריך (כִּדְבָרְךָ) עָלֵינוּ, לַעֲשׂוֹת.

אֲבָל הָעָם רָב וְהָעֵת גְּשָׁמִים,

וְאֵין כֹּחַ לַעֲמוֹד בַּחוּץ;

וְהַמְּלָאכָה, לֹא-לְיוֹם אֶחָד וְלֹא לִשְׁנַיִם

כִּי-הִרְבִּינוּ לִפְשֹׁעַ, בַּדָּבָר הַזֶּה.

יַעַמְדוּ-נָא שָׂרֵינוּ לְכָל-הַקָּהָל

וְכֹל אֲשֶׁר בֶּעָרֵינוּ, הַהֹשִׁיב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת

יָבֹא לְעִתִּים מְזֻמָּנִים,

וְעִמָּהֶם זִקְנֵי-עִיר וָעִיר, וְשֹׁפְטֶיהָ".

'עזרא אתה צודק.

זה באמת לא בסדר מה שעשינו.

אבל מדובר בתופעה רחבה,

עכשיו יורד גשם – זה לא יעיל.

גם אין לנו כח. אנחנו עייפים.

ויש הרבה מקרים כאלה.

בוא נקים ועדות.

בכל עיר תהיה ועדה,

שתבחן את הנושא,

תשב על המדוכה,

תבדוק ותגיע למסקנות.

מה אתה אומר?'.

עזרא התחבר לרעיון,

והועדות יצאו לדרך.

הועדות קמו ובדקו את הנגע הנורא.

רק 112 (מאה ושניים עשר) איש

(מתוך אוכלוסיה מוערכת של 50 אלף)

נמצאו 'אשמים'.

וגם עליהם לא דווח שהם גירשו את נשותיהם.

הלקח מסיפור זה ברור.

כשרוצים למסמס צעד כלשהו – מקימים ועדה.

 

ואתם, האם אתם יודעים למסמס פעולות לא נוחות לכם?

האם אתם יודעים להתגבר על מסמוס מהצד השני?

החיים מציבים מולנו צעדים שדעתנו לא נוחה מהם.

לפעמים אנו מבינים את חשיבותם

ומבצעים למרות הכל.

אבל במקרים אחדים הנזק בצעד גדול מתועלתו.

לא תמיד אפשר להתנגד לצעד באופן גלוי

(בארגון, בעסק, בלימודים...).

צריך לגרור רגליים בחכמה.

להשתמש בכלים הבירוקרטיים הקיימים.

מצד שני, לעיתים אנו בעלי חזון

אבל אלה האמורים לבצע אותו משתמשים

בכלים הבירוקרטיים הקיימים.

במקרה זה חשוב לזהות את הכשלים ולהסירם מהדרך.

(בתמונה: מטבע 'יהד' מימי שיבת ציון. שימו לב לשושן הצחור המופיע על מטבעות שקל בני ימנו).

האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?

או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?

או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

והכי מומלץ לעשות מנוי לאתר שלי!

)למנויי האתר יש הנחה בסיורים!!!)

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות