Skip to content

דיבור מנומס – אליהו ושריפת החיילים

אחזיה בן אחאב מלך ישראל נפצע.

"וַיִּפֹּל אֲחַזְיָה בְּעַד הַשְּׂבָכָה,

בַּעֲלִיָּתוֹ אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן--וַיָּחַל".

הוא נפל מבעד לסורגים ונפצע

('מחלה' בלשון המקרא משמעה גם פציעה)

מה עושים?

פונים לאל כדי שיעזור.

אבל פה התחילה הבעיה:

"וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים (שליחים), וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם:

'לְכוּ דִרְשׁוּ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן,

אִם-אֶחְיֶה, מֵחֳלִי זֶה".

מה זה? מלך ישראל דורש בבעל זבול?

('בעל זבוב' הוא כינוי גנאי לאל.

שמו המקורי הוא 'בעל זבול'.

'זבול' משמעו קודש.

כמו בשמות 'זבולון' או איזבל').

מה קרה? אין את ה' אלהי ישראל

שהוא הולך לאליל הפלשתי?

ה' לא אהב את הרעיון שמלך ישראל,

המלך "שלו" רוצה להתייעץ עם אל אחר.

"וּמַלְאַךְ יְהוָה, דִּבֶּר אֶל-אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי:

'קוּם עֲלֵה, לִקְרַאת מַלְאֲכֵי מֶלֶךְ-שֹׁמְרוֹן;

וְדַבֵּר אֲלֵהֶם: הֲמִבְּלִי אֵין-אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל,

אַתֶּם הֹלְכִים לִדְרֹשׁ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן?

וְלָכֵן, כֹּה-אָמַר יְהוָה:

הַמִּטָּה אֲשֶׁר-עָלִיתָ שָּׁם לֹא-תֵרֵד מִמֶּנָּה.

כִּי מוֹת תָּמוּת!!!'

וַיֵּלֶךְ, אֵלִיָּה (להגיד את הדברים הללו)".

המלך הופתע:

"וַיָּשׁוּבוּ הַמַּלְאָכִים, אֵלָיו (אל אחזיה).

וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם: 'מַה-זֶּה שַׁבְתֶּם?'".

אחזיה התפלא לראות את השליחים

כה מהר בחזרה בשומרון.

הוא מכיר את חישובי הזמן והמרחב.

'חברים, מה קרה?

חזרתם מהר מידי.

קרה משהו?'.

הם סיפרו לו על דברי האיש המוזר שפגשו.

המלך התעניין במראהו החיצוני.

"אִישׁ בַּעַל שֵׂעָר, וְאֵזוֹר עוֹר, אָזוּר בְּמָתְנָיו".

'יש לו אדרת מצמר עזים ומכנסיים קצרים מעור'.

אחזיה הבין מיד מי זה.

"וַיֹּאמַר: 'אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי הוּא'".

אחזיה לא אהב את הנבואה על גורלו.

הוא רצה לדבר עם אליהו באופן אישי.

לכן שלח שר חמישים ואת חייליו להביא אותו.

הם מצאו אותו יושב על פסגת הר.

"וַיְדַבֵּר אֵלָיו (שר החמישים): 'אִישׁ הָאֱלֹהִים הַמֶּלֶךְ דִּבֶּר. רֵדָה!".

'בחור, המלך אמר. רד!'

לא 'שלום', לא 'מה שלומך?' לא 'בבקשה', לא 'סליחה'.

נימוסים פגומים שעלו ביוקר.

"וַיַּעֲנֶה אֵלִיָּהוּ, וַיְדַבֵּר אֶל-שַׂר הַחֲמִשִּׁים:

'וְאִם-אִישׁ אֱלֹהִים אָנִי, תֵּרֶד אֵשׁ מִן-הַשָּׁמַיִם

וְתֹאכַל אֹתְךָ וְאֶת-חֲמִשֶּׁיךָ'".

'חתיכת חוצפן. אני לא אליהו הנביא

אם לא תרד אש ותשרוף אותך

וגם את כל החיילים פה.

למה מי אתה?'.

וכך היה.

"וַתֵּרֶד אֵשׁ מִן-הַשָּׁמַיִם,

וַתֹּאכַל אֹתוֹ וְאֶת-חֲמִשָּׁיו".

לא נעים.

אחזיה לא התייאש ושלח שוב.

שר חמישים וחמישים חיילים.

"וַיְדַבֵּר אֵלָיו: 'אִישׁ הָאֱלֹהִים, כֹּה-אָמַר הַמֶּלֶךְ: מְהֵרָה רֵדָה!!!"

'בחורצ'יק, המלך אמר. רד מהר!

אין לנו את כל היום בשבילך'

לא 'שלום', לא 'מה שלומך?' לא 'בבקשה',  לא 'סליחה'.

נימוסים פגומים שעלו ביוקר.

גם החוצפן הזה וחייליו נשרפו.

אחזיה הפגין דבקות במשימה.

הוא שלח עוד שר חמישים וחייליו.

שר החמישים הזה כבר למד לקח.

מקרי המות קודמיו שיפרו את נימוסיו מאוד.

"וַיַּעַל וַיָּבֹא שַׂר-הַחֲמִשִּׁים הַשְּׁלִישִׁי

וַיִּכְרַע עַל-בִּרְכָּיו לְנֶגֶד אֵלִיָּהוּ,

וַיִּתְחַנֵּן אֵלָיו וַיְדַבֵּר אֵלָיו:

'אִישׁ הָאֱלֹהִים, תִּיקַר-נָא נַפְשִׁי

 וְנֶפֶשׁ עֲבָדֶיךָ אֵלֶּה חֲמִשִּׁים בְּעֵינֶיךָ.

הִנֵּה יָרְדָה אֵשׁ, מִן-הַשָּׁמַיִם,

וַתֹּאכַל אֶת-שְׁנֵי שָׂרֵי הַחֲמִשִּׁים הָרִאשֹׁנִים,

וְאֶת-חֲמִשֵּׁיהֶם;

וְעַתָּה, תִּיקַר נַפְשִׁי בְּעֵינֶיךָ".

'שלום, מה שלומך?

סליחה שאני מפריע לך צדיק יקר,

רחם עלי בבקשה.

וגם על האנשים שלי.

הקודמים נשרפו.

אנא ממך. רחם עלי.

תודה רבה.

אוהב אותך אח יקר'.

מלאך אלהים התערב

והורה לאליהו להצטרף אל שר החמישים.

אליהו הגיע לאחזיה וניבא לו

ישירות שהוא ימות במהרה.

וכך היה...

הלקח מסיפור זה ברור.

חוסר נימוס עלול לגרום לתוצאות קשות.

נימוס יכול לשפר את המצב.

 

ואתם, האם אתם מנומסים ולא חוצפנים?

האם אתם יודעים להתייחס כראוי למי שעומד מולכם?

אנחנו נפגשים עם אנשים חדשים כדבר שבשגרה.

לפעמים אנו צריכים מהם דבר מה.

חלקם נחמדים וחלקם לא.

הנימוס הוא כלי רב ערך ביצירת קשר ראשון.

נימוס, אורך רוח ודיבור מתון –

מעלים את ערכנו בעיני הצד השני.

אל תתבלבלו בין נימוס לבין רפיסות.

ניתן להיות מנומסים אך תקיפים.

ניתן לא להיות 'בהמות' – ולהשיג את מטרותינו.

אם נקפיד על נימוס בסיסי – נשיג הרבה יותר.

בעבודה, במשפחה בלימודים ובכלל.

(בתמונה: חנה בבלי.

מאת בבלי - פרטי, שימוש חופשי, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=849870 ).

אנא שתפו והמליצו על הדיוורים שלי. תודה.

האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?

או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?

או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם!

והכי מומלץ לעשות מנוי לאתר שלי!

)למנויי האתר יש הנחה בסיורים!!!)

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות
How can I help you?