Skip to content

הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה – כשפראייר פוגש נוכל

עשו ויעקב היו תאומים. לא זהים.

עשו היה אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה.

ואילו יעקב היה אִישׁ תָּם, יֹשֵׁב אֹהָלִים.

וכמו שקורה לא פעם, לכל הורה היה ילד אהוב.

וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת-עֵשָׂו.

וְרִבְקָה, אֹהֶבֶת אֶת-יַעֲקֹב.

באחת הפעמים יעקב הכין נזיד.

עשו העיף הגיע מהשדה.

ריח הנזיד הגביר את רעבונו.

הוא רצה רק לאכול משהו.

הַלְעִיטֵנִי נָא. תן לי לאכול!

לא חשוב מה. נו, מהדבר הזה שם

מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה

יעקב זיהה פה הזדמנות עסקית יוצאת מן הכלל.

וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב: מִכְרָה כַיּוֹם אֶת-בְּכֹרָתְךָ, לִי.

בשמחה אחי. אבל יש לזה מחיר.

בכורתך תמורת הנזיד.

עשו הסכים ללא היסוס.

וַיִּמְכֹּר אֶת-בְּכֹרָתוֹ, לְיַעֲקֹב.

והתמורה: וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים.

לכאורה עסקה בה צד אחד ניצל את חולשת הצד השני.

צד אחד מצטייר כנוכל, וצד שני כפראייר ענק.

אבל מי כאן הנוכל ומי נפל בפח?

התשובה לכאורה ברורה.

יעקב הוא הנוכל ועשו נפל בפח.

אז זהו, שלא.

הנוכל פה הוא דווקא עשו.

מי שנפל בפח הוא יעקב. אִישׁ תָּם.

(מה שמכונה בלעז 'נאיבי'.

'תמים' בלשון המקרא משמעו שלם).

עשו מכר את בכורתו, שאינה שלו כלל.

הבכורה היא של האב המעניק אותה לבנו.

(כמו יעקב עצמו ששלל את הבורה מראובן).

יעקב שילם בנזיד ולחם על משהו שלא היה של עשו.

יעקב שילם במטבע קשה תמורת חתימה על הקרח.

עובדה, כשיצחק רצה לברך את בנו בכורו

הוא קרא לעשו, לא ליעקב ש"קנה" את הבכורה.

בהמרצת רבקה אמו, שרקחה מזימה.

יעקב התחפש לעשו

כדי לקבל את מה שהוא "קנה" כביכול.

יעקב היה צריך להונות אדם זקן.

לרמות אדם עיוור. לשקר לאביו.

למרבה צערה של רבקה הגנים של הנוכלות

עברו לבנה האהוב פחות...

יעקב התם נפל בפח גם עם לבן אחי אמו.

הגנים של הנוכלות היו מאוד דומיננטיים אצל צמד האחים

יעקב שוב נפל בפח, כאשר דודו לבן

החליף את אשתו בגיסתו.

עוד 'נוכל' כמו יעקב, ואבדנו.

יעקב נפל בפח של בניו,

כשהודיעו לו שיוסף נטרף.

מדובר בנופל בפח סדרתי.

הלקח מסיפור זה הוא ברור.

כשהעסקה טובה מידי – לבחון אותה שוב.

כשזה זול מידי – נורה אדומה צריכה להידלק.

 

 ואתם – האם אתם יודעים לבחון את העסקה המוצעת בהגיון?

האם אתם נזהרים מעסקה שהיא טובה מידי מכדי להיות אמיתית?

 

לפעמים הסיכוי לגמול גדול, מהיר

וללא כל יחס לתמורה מסנוור את עיננו.

כשזה טוב מידי מכדי שיהיה אמיתי

- זה צריך להטריד אותנו.

הצד השני חכם לא פחות מאיתנו.

לפעמים יותר.

 

רוצים תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור "מוחשי" ומעשי יותר?

רוצים להזמין סיורים מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

רוצים להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות