Skip to content

ממתוס ננקפי אאלרן – הכתובת על הקיר

בלשאצר מלך בבל ערך משתה.

הוא שתה בכלי הכסף והזהב

שלקח נבוכדנאצר (לפי ספר דניאל זה אביו)

מבית המקדש בירושלים.

אלהים לא אהב את זילות כלי המקדש.

(הפרק כתוב בארמית.

נתבסס על התרגום לעברית):

"בָּהּ בַּשָּׁעָה, יָצְאוּ אֶצְבְּעוֹת שֶׁל יַד אָדָם

וְכָתְבוּ לְעֻמַּת הַנִּבְרֶשֶׁת,

עַל הַשִּׂיד שֶׁל כֹּתֶל הַהֵיכָל שֶׁל הַמֶּלֶךְ,

וְהַמֶּלֶךְ רוֹאֶה פַּס יָד אֲשֶׁר כּוֹתֶבֶת".

מה זה? יד עלומה כותבת על הקיר?

מה כתוב בכלל?

מפחיד! והמלך אכן פחד.

"וּבִרְכָּיו זוֹ לְזוֹ נוֹקְשׁוֹת".

מה עושים?

קוראים למומחים!

"קוֹרֵא הַמֶּלֶךְ בְּחַיִל,

לְהַכְנִיס אֶת הָאַשָּׁפִים, הַכַּשְׂדִּים וְהַקּוֹסְמִים;

עוֹנֶה הַמֶּלֶךְ וְאוֹמֵר לְחַכְמֵי בָבֶל,

שֶׁכָּל אִישׁ שֶׁיִּקְרָא כְתָב זֶה וּפִתְרוֹנוֹ יוֹדִיעֵנִי,

אַרְגָּמָן יִלְבַּשׁ, וְרָבִיד שֶׁל זָהָב עַל צַוָּארוֹ,

וּשְׁלִישִׁי בַּמַּלְכוּת יִשְׁלֹט".

'חכמים יקרים, מי שיסביר לי מה כתוב

זה ישתלם לו. מאוד ישתלם לו.

בגד ארגמן, רביד זהב,

ומספר שלוש בהיררכיה.

הצעה מפתה מאוד.

אבל יש בעיה...

"אֲזַי נִכְנָסִים כָּל חַכְמֵי הַמֶּלֶךְ,

וְאֵינָם יְכוֹלִים אֶת הַכְּתָב לִקְרֹא

וְאֶת פִּתְרוֹנוֹ לְהוֹדִיעַ לַמֶּלֶךְ".

איש אינו מצליח לקרוא את הכתובת על הקיר.

המלך שוב פחד.

אבל אל חשש. המלכה הצילה את המצב.

היא סיפרה לו על מומחה יחיד ומיוחד.

"אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים קְדוֹשִׁים בּוֹ...

 שֶׁרוּחַ יְתֵרָה וּמַדָּע וְהַשְׂכֵּל לִפְתֹּר חֲלוֹמוֹת,

לְהַגָּדַת חִידוֹת וּלְהַתִּיר קְשָׁרִים נִמְצְאָה בוֹ".

למומחה הזה קראו דניאל.

דניאל נקרא במהירות.

בכל זאת המלך לחוץ ומוטרד.

בקשת המלך פשוטה:

"אִם תּוּכַל אֶת הַכְּתָב לִקְרֹא וּפִתְרוֹנוֹ לְהוֹדִיעֵנִי,

אַרְגָּמָן תִּלְבַּשׁ, וְרָבִיד שֶׁל זָהָב עַל צַוָּארֶךָ,

וּשְׁלִישִׁי בַּמַּלְכוּת תִּשְׁלֹט".

'דניאל היקר, סגור לי את הפינה.

אם תצליח תקבל בגד ארגמן,

רביד זהב, ותהיה שלישי בהיררכיה.

מתאים?'.

דניאל לא התרגש.

"מַתְּנוֹתֶיךָ לְךָ תִּהְיֶינָה וּתְשׁוּרוֹתֶיךָ לְאַחֵר תֵּן,

אוּלָם אֶת הַכְּתָב אֶקְרָא לַמֶּלֶךְ

וְאֶת הַפִּתְרוֹן אוֹדִיעֶנּוּ".

'אני אקרא לך את הכתוב,

אבל את המתנות תן למישהו אחר'.

לפני הפתרון דניאל הסביר למלך

מדוע כל זה קרה בכלל.

'העזת לשתות יין בכלי ה'!

ועוד שיבחת את האלילים!

לכן יצאה יד וכתבה על הקיר'.

לאחר ההסבר הנה הפתרון:

"וְזֶה הַכְּתָב אֲשֶׁר רָשׁוּם:

מְנֵה מְנֵה תְּקֵל וּפַרְסִין".

יופי. מה זה אומר?

ומיד ההסבר:

"זֶה פִּתְרוֹן הַדָּבָר:

מְנֵה - מָנָה אֱלֹהִים מַלְכוּתְךָ וְהִסְגִּירָהּ.

תְּקֵל - נִשְׁקַלְתָּ בְּמֹאזְנַיִם וְנִמְצֵאתָ חָסֵר.

פְּרֵס -  נִפְרְסָה מַלְכוּתְךָ וְנִתְּנָה לְמָדַי וּפָרָס".

'בלשאצר היקר,

אלהים מנה את מלכותך, ושקל היטב.

אתה בגרעון.

מלכותך נפרסה בין פרס למדי.

שמחתי לעזור'.

בלשאצר הבטיח וקיים.

דניאל קיבל את בגד הארגמן, רביד הזהב

וגם שלישי בהיררכיה.

לא להרבה זמן.

"בּוֹ בַּלַּיְלָה הוּמַת בֵּלְשַׁאצַּר".

מאליה עולה השאלה,

כיצד דניאל הצליח במקום בו

כל חכמי בבל ומלומדיה נכשלו?

רוב הפירושים מתמקדים בגישה שונה

של דניאל לבעיה.

ההצעה הנפוצה היא,

שהאותיות סודרו בצורה אחרת.

פתרון מוכר (המופיע בתמונה המצורפת) הוא

שהמילים לא נכתבו מימין לשמאל

אלא מלמעלה למטה.

מ מ ת ו ס

נ  נ  ק פ י

א א ל ר ן

דניאל ניגש לבעיה מכיוון שונה.

הוא חשב 'מחוץ לקופסה'.

(בתמונה: משתה בלשאצר מאת רמברנדט.

מאת רמברנדט - wwwnationalgallery.orguk : Home : Info, נחלת הכלל, https:commons.wikimediaorg/w/index.phpcurid=67423).

הלקח מסיפור זה ברור.

גישה שונה לבעיה יכולה להיות המפתח לפתרון.

 

ואתם, האם אתם מאמצים גישות שונות לבעיות?

האם אתם מבינים שלעיתים נדרשת חשיבה אחרת?

האם אתם יודעים לחשוב באופן שונה?

חיינו מנוקדים באתגרים, מכשולים ובעיות.

ברוב המקרים אנו מסתדרים בכלים הישנים והטובים.

(לא לשוא אנו משתמשים בהם שוב ושוב).

אבל לעיתים יש בעיה שהכלים הישנים לא פותרים.

במקרה זה יש להבין מה לא עובד,

ולמצוא דרך אחרת.

גישה שונה, חשיבה חריגה, כלי חדש וכדומה.

לפעמים די לבוא אל הבעיה מכיוון שונה.

אם נשכיל להביט בבעיות מזויות שונות,

ולחשוב על דרכים אחרות

נשפר את חיינו בזוגיות, במשפחה, בעבודה, בקריירה

והיכן לא?

האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?

או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?

או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

והכי מומלץ לעשות מנוי לאתר שלי!

)למנויי האתר יש הנחה בסיורים!!!)

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות