Skip to content

הנאמנות משתלמת – פדי מלך עקרון

בשנת 705 לפה"ס

סרגון מלך אשור נפל בקרב

(וגופתו נחטפה).

מות המלך השנוא היה אות לפרוץ

שתי מרידות באימפריה.

בדרום מזרח מרדו הבבלים

בראשות מרודך בלאדן.

במערב מרדה קואליציה של ממלכות קטנות

בראשות חזקיהו מלך יהודה.

אבל לא כולם הצטרפו לקואליציה.

היו כאלה שלא מיהרו למרוד באשור.

אשדוד, שמרדה כמה שנים קודם

וחטפה כאפה מצלצלת מהאשורים –

לא מרדה.

פַּדִי מלך עקרון גם לא רצה למרוד.

הוא הבין מהם יחסי הכוחות.

המרד נראה לו הרפתקה מיותרת ומזיקה.

לפדי הייתה בעיה.

הוא לא רצה למרוד, אבל חלק מאציליו

רצו גם רצו למרוד.

חזקיהו מלך יהודה ניסה ללחוץ מכיוונו:

"הוּא-הִכָּה אֶת-פְּלִשְׁתִּים עַד-עַזָּה, וְאֶת-גְּבוּלֶיהָ".

אבל פדי לא השתכנע.

מה עושים?

סנחריב מלך אשור תיאר את המתרחש

"פקידיה, שריה, ואנשיה של עקרון,

שנתנו כבלי ברזל על פדי מלכם,

בעל ברית נאמן לאשור ומסרוהו באיבה

לחזקיהו היהודי (= מארץ יהודה)".

תומכי המרד בעקרון פתרו את הבעיה

באופן יצירתי.

הם לא הרגו את פדי מלכם,

אלא הסגירו אותו לחזקיהו מראשי המרד.

שם פדי יהרהר במצבו,

ואולי יבין מה טוב לו...

סנחריב הגיע לירושלים

כדי למחוץ את המרד

וגם לסייע למי שהיה נאמן לו.

חזקיהו התברר כפה של אריה ונשמה של חתול,

ומיהר להיכנע לסנחריב מלך אשור.

לאחר שירושלים נכנעה:

"את פדי מלכם הוצאתי מתוך ירושלים

והושבתי אותו על כיסא מלכות עליהם".

הצעד הראשון הושלם.

פדי שוחרר מהשבי.

עכשיו הגיעה עת נקם ושילם.

"אל עקרון קרבתי

והרגתי את הפקידים ואת השרים שמרדו,

ומסביב לעיר על מגדלי שמירה

תליתי את פגריהם.

את בני העיר שפשעו והקלו (באשור) נתתי לבז".

לכל שבת יש מוצאי שבת כידוע.

מי שהיה שותף לקנוניה – נענש בחומרה!

מי שלא – לא.

סנחריב היה נחוש לאותת לשליטי האזור

כי נאמנות לאשור משתלמת.

בגידה באשור – הרבה פחות...

"את עריו (של חזקיהו) אשר בזזתי,

קרעתי מארצו ונתתי

למִתִּנְתִּ מלך אשדוד,

לפַּדִי מלך עקרון

ולצֵלְבָּעַל מלך עזה,

(וכך) הקטנתי את ארצו".

חזקיהו שמרד באשור –

ספג נזק קרקעי משמעותי.

המלכים הנאמנים לאשור,

בינהם פדי – הרוויחו ובגדול.

שטחים נרחבים בשפלת יהודה הפוריה –

עברו אל נאמני אשור.

חפירות ארכיאולוגיות שנערכו

באתרים רבים בשפלת יהודה

גילו שכבת חורבן (המיוחסת לסנחריב)

ושכבת ישוב חדשה של אנשי פלשת.

הלקח מסיפור זה ברור:

הנאמנות לעקרונות משתלמת.

 

ןאתם האם אתם נאמנים לעקרונותיכם?

האם אתם יודעים לשמור על העקרונות המנחים?

 

פדי מלך עקרון נשאר נאמן לאשור,

פדי מלך עקרון לא מרד מתוך עקרון.

הוא הבין את המשחק הבינלאומי

ובחר לצדד בצד החזק.

למרות שהוא הודח, הוסגר ונכלא –

הוא לא התפתה להצטרף במרד.

ההתנגדות למרד השתלמה לו.

ועוד איך.

החיים מציבים לנו הזדמנויות קורצות ומפתות.

חלקן ראויות וטובות.

אבל חלקן מתחככות, במקרה הטוב,

ומתנגשות חזיתית, במקרה הרע,

בעקרונות המנחים אותנו.

הצמדות לעקרונות המנחים

(איש איש ועקרונותיו)

היא המובילה, ברוב המקרים,

לתוצאה הטובה יותר.

(בתמונה: קטע מתבליט לכיש, המתאר את כיבוש לכיש במסע נגד חזקיהו.

העתק. המקור במוזיאון הבריטי).

אנא שתפו והמליצו על הדיוורים שלי. תודה.

צפו בסדרת הרשת החדשה שלי: חגבים

האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?

או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?

או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם!

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

 

נגישות
How can I help you?