אמנון בן דוד אנס את תמר בת דוד.
דוד לא נקף אצבע.
אבשלום אחי תמר רצח את אמנון וברח.
דוד לא נקף אצבע.
לאחר שלוש שנים אבשלום חזר לירושלים.
דוד סירב לראותו במשך שנתיים נוספות.
אבשלום ודוד לא התראו במשך חמש שנים.
חמש שנים בהן לאבשלום היה
שפע פנאי לחשוב מה הלאה.
אבשלום היה נחוש להיות המלך הבא.
להחליף את אביו שלא עשה דבר,
לאחר שתמר, אחות אבשלום נאנסה.
אבשלום תכנן את צעדיו בחוכמה.
היה לו קלף חשוב בשרוול:
"וּכְאַבְשָׁלוֹם, לֹא-הָיָה אִישׁ-יָפֶה
בְּכָל-יִשְׂרָאֵל--לְהַלֵּל מְאֹד:
מִכַּף רַגְלוֹ וְעַד קָדְקֳדוֹ, לֹא-הָיָה בוֹ מוּם".
יופי הוא יופי של מקדם מכירות.
אבל זה לא מספיק.
בטח מול שועל ותיק מצולק קרבות כדוד.
הוא הבין שמול דוד אביו
צריך לבונת בסיס תמיכה עממי.
אנשי יהודה היו 'בכיס שלו'.
דוד, שהיה פליט נרדף,
העדיף כישורים ולא קשרים.
אנשי יהודה שציפו להרוויח משהו
מכך שבן שבטם הוא המלך – התאכזבו.
התאכזבו, כעסו והפנו לדוד עורף.
הפניית עורף שמשמעה תמיכה באבשלום.
כיצד אבשלום ישכנע את אנשי ישראל
לתמוך בו ולא בדוד אביו?
עובדים קשה, ביסודיות ובהתמדה.
"וְהִשְׁכִּים, אַבְשָׁלוֹם, וְעָמַד, עַל-יַד דֶּרֶךְ הַשָּׁעַר".
קודם כל – לקום מוקדם בבוקר,
ולנצל את מירב הזמן שניתן.
דבר שני – לעמוד במקום אסטרטגי,
בו עוברים המוני אנשים. בשער העיר.
כך אבשלום דאג לא להחמיץ איש,
וגם לפגוש כמה שיותר אנשים.
דבר שלישי – הכרות אישית שאין ערוך לחשיבותה.
"וַיְהִי כָּל-הָאִישׁ אֲשֶׁר-יִהְיֶה-לּוֹ-רִיב
לָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ לַמִּשְׁפָּט,
וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם אֵלָיו וַיֹּאמֶר:
'אֵי-מִזֶּה עִיר אַתָּה?'
וַיֹּאמֶר: 'מֵאַחַד שִׁבְטֵי-יִשְׂרָאֵל עַבְדֶּךָ'".
אבשלום ירד אל השטח
ושוחח עם אנשים.
הוא התעניין בהם. הוא התייחס אליהם.
הוא גלגל איתם שיחה קלה.
הוא יצר איתם קשר אישי.
דבר רביעי – יצירת הזדהות רגשית.
"וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְשָׁלוֹם:
'רְאֵה דְבָרֶיךָ טוֹבִים וּנְכֹחִים;
וְשֹׁמֵעַ אֵין-לְךָ, מֵאֵת הַמֶּלֶךְ".
'אחי, אני מה זה מבין אותך.
אתה מה זה צודק.
חבל שאין מי שיצדיק אותך'.
אחד מתפקידי המלך הוא שיפוט.
אבשלום חיפש את בעלי הדין.
ברוב המקרים לפחות מחצית מהם
יצאו לא מרוצים מהחלטת דוד.
הוא התמקד באלה שהפסידו.
מאגר בלתי נדלה של מרמור, כעס ותסכול.
כר פורה לתמיכה באבשלום.
דבר חמישי – הצעת חלופה מעשית.
מרכז הכובד בכל תכנון שהוא.
"וַיֹּאמֶר, אַבְשָׁלוֹם:
'מִי-יְשִׂמֵנִי שֹׁפֵט, בָּאָרֶץ;
וְעָלַי, יָבוֹא כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר-יִהְיֶה-לּוֹ-
רִיב וּמִשְׁפָּט
וְהִצְדַּקְתִּיו".
'אחח, אילו רק אני הייתי השופט,
הייתי שופט בצדק'.
אבשלום הרג שתי ציפורים באבחה אחת.
רומם את החלופה, והשפיל את הנוכחי.
מי לא יתמוך בו עכשיו?
דבר שישי – מגע גופני לחיזוק הקשר האישי.
"וְהָיָה, בִּקְרָב-אִישׁ, לְהִשְׁתַּחֲוֹת, לוֹ;
וְשָׁלַח אֶת-יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ, וְנָשַׁק לוֹ".
כל אחד זכה לגעת בנסיך יפה התואר.
אין ספור מחקרים הוכיחו
את חשיבות המגע הגופני בקשר בין אנשים.
המגע האישי יצר אצל אנשי ישראל
מחויבות רגשית לאבשלום.
דבר שביעי, ואולי הכי חשוב – התמדה.
"וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה,
לְכָל-יִשְׂרָאֵל,
אֲשֶׁר-יָבֹאוּ לַמִּשְׁפָּט, אֶל-הַמֶּלֶךְ".
בוקר בוקר, יום אחרי יום.
שעה אחרי שעה.
שיחה אחרי שיחה.
איש אחרי איש.
בהתמדה, בנחישות, בסבלנות אין קץ.
כל אחד ראוי ליחס,
אין איש לא חושב.
כולם קיבלו יחס.
כולם יצאו מוקסמים מהנסיך.
הנסיך היפה שהתעניין בהם,
הנסיך היפה שדיבר אליהם.
הנסיך היפה שהתייחס אליהם.
הנסיך היפה שהבטיח להם.
והתוצאה:
"וַיְגַנֵּב, אַבְשָׁלוֹם, אֶת-לֵב, אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל".
אנשי יהודה תומכים בו.
אנשי ישראל תומכים בו.
מה נותר?
רק לקטוף את הכתר.
הסוף ידוע.
ההכנות למרד היו מופת לתכנון וביצוע.
ניהול המרד עצמו – ההיפך הגמור.
אבשלום דומם מנוע ונסע בכח האינרציה.
זה הספיק כדי שהוא ימצא עצמו תָּלוּי, בָּאֵלָה...
הלקח מסיפור זה ברור.
תכנון מדוקדק, עבודה מסודרת וסבלנות – הם מפתח להצלחה.
ואתם, האם אתם יודעים לתכנן כראוי?
האם אתם ידועים לעבוד מסודר?
האם יש לכם את הסבלנות הנדרשת?
החיים מלאי הפתעות ואירועים בלתי צפויים.
לא ניתן להתעלם מהם.
אבל תכנון מדוקדק, בחינת חלופות, ירידה לפרטים,
ביצוע מסודר בהתאם לתכנית, וגילוי סבלנות
- יגבירו מאוד את סיכויי ימוש התכנית,
ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר
עם ההפתעות שמחכות במעלה הדרך.
(בתמונה: חצר בית המשפט העליון, הממלא בימנו את תפקיד השופט העליון).
אנא שתפו והמליצו על הדיוורים שלי. תודה.
האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?
או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?
או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?
כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם!
והכי מומלץ לעשות מנוי לאתר שלי!
)למנויי האתר יש הנחה בסיורים!!!)
כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם
ואתקשר אליכם בהקדם –
או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376
שלכם,
ד"ר אילן אבקסיס
סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.