Skip to content

כשאשתי היא גם גיסתי

יעקב ראה את רחל בת דודתו.

נשימתו נעתקה.

רחל הָיְתָה, יְפַת-תֹּאַר, וִיפַת מַרְאֶה.

הוא רצה להתחתן איתה. עכשיו!

אבל הוא היה עני, ולא יכול היה לשלם את המוהר.

הוא הציע לאביה, דודו, אחי אמו

הצעה שלבן 'לא יוכל לסרב לה'.

הוא יעבוד עבור לבן, במשך שֶׁבַע שָׁנִים

ושכרו יהיה רָחֵל בִּתְּךָ, הַקְּטַנָּה

יעקב המיר את המוהר שאין לו, בכח עבודתו.

לבן הסכים להצעת אחיינו.
הוא הרוויח עובד חינם לשבע השנים הקרובות.

אבל הייתה בעיה אחת.

לרחל הייתה אחות גדולה.

בעלת חסרון: וְעֵינֵי לֵאָה, רַכּוֹת.

לא ברור מה הכוונה ב'עיניים רכות',

אך ברור שזה עומד בניגוד ליופיה של רחל.

וכמקובל: לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ—

לָתֵת הַצְּעִירָה, לִפְנֵי הַבְּכִירָה

אין מצב שהצעירה תתחתן והבכורה לא.

פשוט אין מצב!

אז מה עושים?

ללבן היו שבע שנים לחשוב על הפתרון.

וַיְהִי בָעֶרֶב—וַיִּקַּח (לבן) אֶת-לֵאָה בִתּוֹ,

וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו (אל יעקב); וַיָּבֹא, אֵלֶיהָ

בחסות החשכה והמשתה

לבן החליף את רחל בלאה.

יעקב הלהוט קפץ על 'אשתו' כמוצא שלל רב.

שבע שנים הוא חיכה לממש את אהבתו לרחל.

אז פרט שולי כמו 'מי זו?' לא נראה חשוב.

אבל וַיְהִי בַבֹּקֶר, וְהִנֵּה-הִוא לֵאָה.

בעיה!

בימי קדם היה עקרון המוכר ממשחקי השש בש

בשם 'נגעת – נסעת!'.

התחתנת, וגם מימשת את הנישואים!  בעיה שלך.

מדוע לא בדקת? מדוע לא שאלת?

יעקב ניגש בתלונה ללבן דודו, בטענה להפרת חוזה.

מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי--הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ, וְלָמָּה רִמִּיתָנִי?

לבן לא התרגש מאחיינו הנזעם וענה לו,

שפה אצלנו עובדים מסודר.

קודם כל מתחתנת הבכורה,

ורק אח"כ הצעירה.

ככה זה.

אבל אם יעקב כל כך רוצה את רחל אז

עוד שבע שנים בבקשה.

יעקב המרומה הסכים לעבוד עוד שבע שנים עבור רחל.

אם כי הפעם הוא קודם התחתן עם רחל

ורק אז עבד את שבע השנים.

הלקח מסיפור זה ברור

אסור להפגין התלהבות קל וחומר

התלהבות יוצאת דופן כלפי העסקה המוצעת.

הצד השני יראה את להיטותכם והמחיר יעלה, יעלה ויעלה...

אם כבר הופגנה להיטות, והמחיר עלה –

אז כדאי לבדוק היטב את התמורה.

ואתם – האם אתם יודעים לא להפגין להיטות יתר?

האם אתם יודעים לחשוב מהראש ולא מהבטן?

האם אתם בודקים את התמורה?

 

להיטות יתר מסנוורת את עיננו,

וגורמת לנו לשלם מחיר גבוה

עבור תמורה אותה היינו מקבלים במחיר נמוך יותר,

ללא ההתלהבות שהפגנו.

להיטות יתר גורמת לנו לא לבדוק עד הסוף

האם התמורה תואמת את המחיר.

רוצים תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור "מוחשי" ומעשי יותר?

רוצים להזמין סיורים מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

רוצים להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות