Skip to content

בדק הבית – כשהמלך מתעצבן

יהואש מלך יהודה ניצל בעור שיניו.

סבתו, עתליה, רצחה את כל 'זרע המלוכה'.

לכאורה (המהימנות ההיסטורית של הסיפור

מוטלת בספק. בלשון המעטה).

הוא ניצל על ידי דודתו יהושבע

(אחות אביו, המלך אחזיה)

ובעלה, יהוידע. הכהן הגדול.

לא פחות.

שש שנים הוא הוחבא במקדש.

בהגיעו לגיל שבע ארגן יהוידע הכהן

הפיכה נגד עתליה.

יואש ניצל בזכות הכהן הגדול,

ועלה לכס בזכות הכהן הגדול.

הוא חייב לו. מאוד חייב לו.

השנים חלפו, ויהואש גדל.

הוא שם לב לתחזוקה הירודה של המקדש:

"וַיֹּאמֶר יְהוֹאָשׁ אֶל-הַכֹּהֲנִים: 'כֹּל כֶּסֶף ... 

יִקְחוּ לָהֶם הַכֹּהֲנִים, אִישׁ מֵאֵת מַכָּרוֹ;

וְהֵם, יְחַזְּקוּ אֶת-בֶּדֶק הַבַּיִת,

לְכֹל אֲשֶׁר-יִמָּצֵא שָׁם, בָּדֶק'".

'כהנים יקרים, יש לכם תקציב.

אנא טפלו בבית המקדש.

בתודה מראש, יהואש'.

הכהנים התבקשו לקחת את הכסף

(המתכת לא עריך ההחלפה)

ולתקן את בדק הבית.

'בדק' בלשון המקרא משמעו סדק או קלקול כלשהו.

בדק הבית – הסדקים במבנה.

כל בית צריך מרפסת,

וכל בית צריך תחזוקה.

לא ברור לחלוטין מתי ביקש יהואש מהכהנים

לשפץ את המקדש.

אבל הרושם הוא שזה היה כשעמד על דעתו.

נניח בגיל 20.

(סביב השנה ה-13 שלו).

והנה מתברר שהכהנים לא ממש ספרו את המלך.

"וַיְהִי, בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה--לַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ: 

לֹא-חִזְּקוּ הַכֹּהֲנִים, אֶת-בֶּדֶק הַבָּיִת".

'מה?!?! כל הזמן הזה לא שיפצתם את המקדש?

אתם רציניים?'.

כן. הם מאוד רצינים.

או לא. תלוי את מי שואלים.

'מי זה הנודניק הזה?

אנחנו הכהנים הצלנו אותו.

אנחנו המלכנו אותו.

הוא יגיד לנו איך לטפל במקדש?

הוא? למה מי הוא בכלל?

למה מה הוא יעשה לנו?'.

"וַיִּקְרָא הַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ לִיהוֹיָדָע הַכֹּהֵן, וְלַכֹּהֲנִים,

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: 'מַדּוּעַ אֵינְכֶם מְחַזְּקִים

אֶת-בֶּדֶק הַבָּיִת???

וְעַתָּה, אַל-תִּקְחוּ-כֶסֶף מֵאֵת מַכָּרֵיכֶם,

כִּי-לְבֶדֶק הַבַּיִת, תִּתְּנֻהוּ

וַיֵּאֹתוּ, הַכֹּהֲנִים, לְבִלְתִּי קְחַת-כֶּסֶף

מֵאֵת הָעָם, וּלְבִלְתִּי חַזֵּק אֶת-בֶּדֶק הַבָּיִת".

'חברים, הבנתי אתכם.

אל תעשו טובות ואל תשפצו!

הכסף שמגיע מהעם – לא יגיע אליכם

אלא ישר לשיפוץ.

אני לא סומך עליכם'.

כדי לאסוף את הכסף מהעם

הגה יהוידע הכהן רעיון:

"וַיִּקַּח יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן, אֲרוֹן אֶחָד,

וַיִּקֹּב חֹר, בְּדַלְתּוֹ;

וַיִּתֵּן אֹתוֹ אֵצֶל הַמִּזְבֵּחַ בימין (מִיָּמִין),

בְּבוֹא-אִישׁ בֵּית יְהוָה,

וְנָתְנוּ-שָׁמָּה הַכֹּהֲנִים שֹׁמְרֵי הַסַּף,

אֶת-כָּל-הַכֶּסֶף הַמּוּבָא בֵית-יְהוָה".

כל התרומות הולכות ישר לארון עם החור,

שנמצא ליד המזבח.

הכסף דילג על הכהנים – ישר לקופת החסכון.

התכנית עבדה היטב:

"וַיְהִי, כִּרְאוֹתָם, כִּי-רַב הַכֶּסֶף, בָּאָרוֹן;

וַיַּעַל סֹפֵר הַמֶּלֶךְ, וְהַכֹּהֵן הַגָּדוֹל,

וַיָּצֻרוּ וַיִּמְנוּ, אֶת-הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בֵית-יְהוָה".

יהואש, שלא סמך על הכהנים,

שלח את האיש שלו לפקח.

סופר המלך בדק באופן אישי.

הסופר הוא אחד שלא רק יודע לכתוב,

אלא גם לחשב חישובים.

הסופר אכן סופר במקרה זה.

סופר המלך דאג להוציא את הכסף

לפי סעיפי התקציב השונים.

סעיפים שנקבעו בארמון ולא במקדש.

סופר המלך ולא מלאך.

סופר המלך ולא שרף.

סופר המלך ולא שליח.

"וְנָתְנוּ, אֶת-הַכֶּסֶף הַמְתֻכָּן (המותך),

עַל-יד (יְדֵי) עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה,

הפקדים (הַמֻּפְקָדִים) בֵּית יְהוָה;

וַיּוֹצִיאֻהוּ לְחָרָשֵׁי הָעֵץ, וְלַבֹּנִים...

וְלַגֹּדְרִים, וּלְחֹצְבֵי הָאֶבֶן...

לְחַזֵּק אֶת-בֶּדֶק בֵּית-יְהוָה".

ויואש? הסכסוך שלו עם הכהונה נמשך.

על רקע זה, ככל הנראה, הוא נרצח.

הלקח מסיפור זה ברור.

מי שמורה ולא מוודא – כאילו לא עשה.

 

ואתם, האם אתם מוודאים שהוראותיכם תתבצענה?

האם אתם בודקים שהכפופים לכם לא ממסמסים את דבריכם?

לא פעם אנחנו מטילים משימה על כפוף לנו.

לא פעם הכפוף (עובד, ילד...) לא נלהב, בלשון המעטה.

אבל זה לא נתון לשיקול דעתו.

יש משימות שצריכות להתבצע. נקודה.

כשמטילים משימה על כפוף, אין לצאת מנקודת הנחה

שהמשימה תתבצע מיד וללא שיהוי.

לאו דווקא מכוונה רעה.

לחץ ממשימות אחרות, שכחה, טרדות היום יום.

לכן חשוב לוודא שמשימה שיקרה ללבנו – תתבצע.

ואם צריך ל'הזיז' את העובד הצידה – יש לעשות זאת.

נכון, לא תמיד נעים לקחת משימה מעובד.

הוא עלול להיפגע או להעלב.

אבל יש מצבים שאין ברירה אלא לסלק את המכשול

ולתת למישהו אחר לבצע את המשימה.

אם נשכיל לזהות מכשולים כאלה ולטפל בהם בנחישות

נתקדם בכל תחומי החיים

(בתמונה: 'כתובת יהואש' או 'כתובת בדק הבית' המספרת על שיפוץ המקדש בימי יהואש. למרבה הצער הכתובת מזויפת. בין השאר כי הזייפן השתמש במילה 'בדק בית' במשמעות המודרנית ולא במשמעות המקראית...

מאת: דו"ח רשות העתיקות בנושא זיוף הכתובת.

התמונה הטובה בויקיפדיה מותרת לשימוש רק בויקיפדיה....).

אנא שתפו והפיצו את הדיוורים שלי! תודה.

האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?

או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?

או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם!

והכי מומלץ לעשות מנוי לאתר שלי!

)למנויי האתר יש הנחה בסיורים!!!)

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות