Skip to content

לבחור נכון -שלמה בגבעון

לאחר סדרת תככים ומאבקים

הצליח שלמה לגבור על יריבו

ולבסס את שלטונו.

"וְהַמַּמְלָכָה נָכוֹנָה, בְּיַד-שְׁלֹמֹה".

כמקובל הוא הלך להודות לה'.

"וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ גִּבְעֹנָה

לִזְבֹּחַ שָׁם, כִּי-הִיא הַבָּמָה הַגְּדוֹלָה;

אֶלֶף עֹלוֹת יַעֲלֶה שְׁלֹמֹה,

עַל הַמִּזְבֵּחַ הַהוּא".

שלמה הלך אל הבמה הגדולה בגבעון

[אל תתבלבלו בין 'במה' – מקום פולחן

ל'בימה' (בתיאטרון) מילה שהגיעה מיונית].

לאחר הטקסים וההקרבה

שלמה הלך לישון.

ה' התגלה אליו בחלום הלילה.

לאל הייתה שאלה אחת פשוטה:

"שְׁאַל מָה אֶתֶּן-לָךְ".

'שלמה היקר,

מה שתבקש – תקבל'.

שלמה לא בחר בעושר,

הוא לא בחר באריכות ימים

(עושר ואריכות ימים

הם מסימני הצדיק במקרא).

הוא לא בחר בניצחונות צבאיים.

אלא משהו שונה לחלוטין:

"וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ,

לִשְׁפֹּט אֶת-עַמְּךָ,

לְהָבִין, בֵּין-טוֹב לְרָע: 

כִּי מִי יוּכַל לִשְׁפֹּט,

אֶת-עַמְּךָ הַכָּבֵד הַזֶּה".

'אלהים היקר,

עם ישראל הוא בעייתי.

להנהיג אותו זה תיק.

אני רוצה לשפוט אותם בצדק.

תן לי את היכולת הזו.

עם כל השאר אסתדר לבד.

רק זה.

אין צורך ביותר מזה.

תודה'.

אלהים אהב את התשובה.

"וַיִּיטַב הַדָּבָר, בְּעֵינֵי אֲדֹנָי".

זאת ועוד.

שלמה ביקש רק לב שומע?

אלהים יפנק אותו ביד רחבה.

"יַעַן אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה

וְלֹא-שָׁאַלְתָּ לְּךָ יָמִים רַבִּים

וְלֹא-שָׁאַלְתָּ לְּךָ עֹשֶׁר,

וְלֹא שָׁאַלְתָּ, נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ;

וְשָׁאַלְתָּ לְּךָ הָבִין, לִשְׁמֹעַ מִשְׁפָּט.

הִנֵּה עָשִׂיתִי, כִּדְבָרֶיךָ...

וְאַחֲרֶיךָ לֹא-יָקוּם כָּמוֹךָ.

וְגַם אֲשֶׁר לֹא-שָׁאַלְתָּ נָתַתִּי לָךְ,

גַּם-עֹשֶׁר גַּם-כָּבוֹדָ".

'אהבתי שביקשת מה שחשוב.

כל הכבוד לצניעות.

לכן תקבל גם לב שומע,

גם עושר מופלג,

וגם כבוד.

בשביל כבוד אתה לא צריך לעבוד'.

ההמשך ידוע.

לאחר החלום חזר שלמה לירושלים

וקיים את משפט שלמה.

הלקח מסיפור זה ברור:

נכס רוחני הוא הנכס היעיל ביותר.

ואתם, האם אתם מבינים שנכס רוחני הוא היעיל ביותר?

האם אתם דואגים לצבור נכסים רוחניים?

בחיים ישנן הרבה בחירות.

חלקן חסרות חשיבות

(מה נאכל בארוחת הצהריים בעבודה).

אבל מעת לעת עומדת בפנינו בחירה משמעותית

(הבעיה היא שלא תמיד אנו מבינים

שזו בחירה משמעותית...).

מידי פעם אנו נדרשים לבחור

בין נכס חומרי לנכס רוחני

(מובן שיש מקרים בהם הנכס הוא גם וגם.

ספר שקוראים, טיול מחכים...).

אם אנו בקומה הראשונה בפירמידה של מסלאו –

הבחירה ברורה. החומר.

אבל בקומות עליונות בפירמידה

כדאי לבחור בנכס הרוחני.

הנכס הרוחני הולך עמנו

באשר נלך.

הוא חסין מפני רשות המסים

והוצאה לפועל.

בחלק לא מבוטל מהמקרים

הנכס הרוחני (השכלה, ידע, התמקצעות)

יוביל לנכסים החומריים.

(בתמונה: מרחב הכפר אל ג'יב המזוהה עם גבעון המקראית. מבט מנבי סמואל).

 

נגישות
How can I help you?