Skip to content

להתחיל מהתחלה – דוד, עמרי וסרגון

דוד היה מלך יהודה.

לאחר רצח אישבשת בן שאול

אנשי ישראל באו חברונה

(בירת יהודה) הציעו לדוד להיות

מלך גם על ישראל,

 וכך היה:

"וַיִּמְשְׁחוּ אֶת-דָּוִד

לְמֶלֶךְ, עַל-יִשְׂרָאֵל".

הפעולה המדווחת הראשונה

לאחר הכתרתו למלך ישראל

היא העברת בירתו לעיר חדשה:

"וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ וַאֲנָשָׁיו יְרוּשָׁלִַם,

אֶל-הַיְבֻסִי יוֹשֵׁב הָאָרֶץ... 

וַיִּלְכֹּד דָּוִד, אֵת מְצֻדַת צִיּוֹן-

הִיא, עִיר דָּוִד... 

וַיֵּשֶׁב דָּוִד בַּמְּצֻדָה,

וַיִּקְרָא-לָהּ עִיר דָּוִד".

על מנת לחזק את אחיזתו בעיר

הוא דאג בהמשך לרכוש פיסת נדל"ן

מאת ארונה היבוסי.

אלה בן בעשא מלך ישראל

נרצח על ידי זמרי

שר מחצית הרכב.

עמרי שר הצבא עלה על

תרצה עיר הבירה

והמית את זמרי

באמצעות שריפת הארמון.

שריפה שאולי פגעה קשות

בשאר העיר.

לאחר מות זמרי

פרצה מלחמת אזרחים:

"אָז יֵחָלֵק הָעָם יִשְׂרָאֵל, לַחֵצִי: 

חֲצִי הָעָם הָיָה אַחֲרֵי

תִבְנִי בֶן-גִּינַת, לְהַמְלִיכוֹ,

וְהַחֲצִי, אַחֲרֵי עָמְרִי.

וַיֶּחֱזַק הָעָם, אֲשֶׁר אַחֲרֵי עָמְרִי,

אֶת-הָעָם, אֲשֶׁר אַחֲרֵי

תִּבְנִי בֶן-גִּינַת;

וַיָּמָת תִּבְנִי, וַיִּמְלֹךְ עָמְרִי".

הפעולה המדווחת הראשונה

לאחר נצחונו במלחמה

והכתרתו למלך על כל ישראל

היא העברת בירתו לעיר חדשה:

"וַיִּקֶן אֶת-הָהָר שֹׁמְרוֹן,

מֵאֶת שֶׁמֶר--בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף;

(סביב 120 ק"ג מתכת כסף)

וַיִּבֶן, אֶת-הָהָר,

וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה,

עַל שֶׁם-שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן".

גם עמרי חיזק את אחיזתו בעיר

בעזרת רכישת הקרקע.

סרגון השני מלך אשור

עלה לכס לאחר מות אחיו.

היה זה בדרך עקלקלה משהו.

עם עלייתו לכס הוא נאלץ

לדכא סדרת מרידות.

לאחר מכן אחד ממעשיו הראשונים

היה הקמת בירה חדשה,

לאחר שרכש את השטח בכסף מלא.

העיר נקרא על שמו: דור – שרוכין

('מבצר סרגון').

כל המלכים הללו הבינו

ששינוי הנסיבות מחייב אותם

לשינוי המקום.

מקום שיהיה שלהם ושלהם בלבד.

מקום שיאוכלס בנאמניהם ותומכיהם.

מקום ללא הפוליטיקה הישנה

של הבירה הישנה.

מקום שיהיה קשור לשמם.

ירושלים – עיר דוד.

דור שרוכין – מבצר סרגון.

נכון, שומרון נקראה על שם שמר

בעל הקרקע הקודם,

אבל במקורות האשוריים

ממלכת ישראל כולה (!)

קרויה 'ארץ בית עמרי'.

הלקח מסיפורים אלה הוא ברור:

יש והנכון הוא לעזוב את הישן ולהתחיל חדש.

 

ואתם האם אתם מבינים שלעיתים צריך לעזוב את הישן?

האם אתם מבינים שאותו דבר במקום אחר יכול להועיל?

 

רוב חיינו בנויים משגרות.

זה בסדר.

אנחנו יצורים שאוהבים שגרה מסוימת.

אבל יש והמצב הקיים כבר לא טוב.

או לפחות לא טוב כמו בעבר.

זאת בשל מגוון סיבות:

משבר כלשהו, שינוי תנאי עבודה,

הופעת גורם חדש, מלחמה ועוד כהנה וכהנה.

לא פעם הפתרון הוא להניח את הישן במקומו

ולעבור למקום חדש.

עדיין עושים את הישן אבל במקום אחר.

למשל החלפת עבודה (משרה דומה בחברה אחרת),

החלפת בית, החלפת ספק, החלפת לקוחות,

החלפת שטח פעילות גיאוגרפי ועוד ועוד.

איש איש והחלפותיו עמו.

דוד, עמרי וסרגון הבינו

שמה שהיה טוב עד עכשיו

(הבירה הישנה)

כבר לא טובה בנסיבות החדשות.

בין אם זה דוד שעכשיו צריך

להתחשב גם בגורמים צפוניים.

בין אם זה עמרי שהבירה הקודמת

הייתה שרופה ו'נגועה' בתומכי המשטר הישן.

ובין אם זה סרגון שצריך להצדיק את הכתרתו

(המפוקפקת) במקום שהוא רק שלו.

אם נשכיל לזהות את הנקודה

בה צריך להניח את הישן במקומו

ולעבור לחדש (קל לכתוב קשה לעשות)

נוכל לקדם את האינטרסים שלנו ביעילות רבה יותר.

(בתמונה: בנית גזית במתחם המלכותי בשומרון בירת ישראל).

נגישות
How can I help you?