Skip to content

למה שבקתני? פרק 21 -קריאה

האזנה

דני: שלום איש המערות, צדיק יסוד עולם, האור הגנוז.

אילן: שלום דני דה דיגר, נר ישראל, עמוד ימני פטיש חזק. מה שלומך?

דני: אכן המגיייפה מעבירה אותנו על דעתנו.. אבל אנחנו פה בשלחיות קודש

were on a mission from God

אילן: יפה. ציטוט מהסרט, והבשורה, "האחים בלוז".

דני: מערכה 9, דקה 20 ו36 שניות.

אילן: ברצינות אתה יודע בדיוק מתי המשפט נאמר בסרט?

דני: נראה לך? אנחנו רק מתחזים לדעת על מה אנחנו מדברים.

אילן: כמובן. ואת כאן פינת הדחקות להיום. אז על מה נדבר היום?

דני:  טוב, אני חושב שהגיע הזמן לדבר על הדמות השניה הכי חשובה בנצרות אחרי ישו!

אילן: פטרוס?

דני: לא

אילן: פאולוס?

דני: גם לא.

אילן: אז מי? תן לי רמז

דני: אישה.

אילן:  כמובן! מרים, אימו הבתולה!

דני: גם לא!

אילן: אתה צוחק עלי? אז מי.

דני: רמז נוסף – גם לה קראו מרים.

אילן: מרים המגדלית??

דני: בדיוק!

איֹלן: אגב, כשהכנו את הפרק גיליתי בור עצום בהשכלתך.

דֹני: מה?

אילן: שסינדרלה היא לכלוכית, ושרפונזל היא מגדלית. אבל אתה היית חסר אחריות ולא חינכת את ילדיך על ברכי פים פם פה 2.... קטע מהשיר?

דני: האמת שכינוקא אבא היה מספר לי על רפונזל, אבל בשם המקורי, של דיסני.. לא משנה..

אילן: אז בוא נחזור למרים המגדלית. אז לא קצת הגזמת? עם כל הכבוד, היא הכי חשובה בנצרות אחרי ישו?

דני: טוב, לדעתי כן. אבל נצטרך להתקדם בתוכנית כדי שאוכל לנסות לשכנע אותך.

אילן: בחייך, אין מצב. בנצרות הקתולית היא מתוארת כזונה! פתיינית! מופקרת! גומר בת דבליים אשת הזנונים של הושע בן בארי הנביא, היא הטרמה למרים המגדלית.

דני: גומר מי?? איך ידעתי שתדחוף את הברית הישנה -) בכל אופן, אתה צודק שמרים עברה שינמוך לא נורמלי. אבל חכה, לדעתי הנושא של מרים המגדלית, ומגדלה, כל כך גדול, שנקדיש לו שני פרקים.

אילן: אוקי, סיקרנת אותי. אז איפה נתחיל?

דני: טוב, קודם כל איפה היא מוזכרת בברית החדשה? ספוילר – בקושי.

אילן: גם כה חשובה לדעתך, וגם בקושי מוזכרת?

דני: תראה בעצמך. לוקס ח –

אילן: אני קורא

אַחֲרֵי כֵן עָבַר מֵעִיר לְעִיר וּמִכְּפָר לִכְפָר כְּשֶׁהוּא מַכְרִיז וּמְבַשֵֹר אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. הַשְּׁנֵים־עָשָׂר הָיוּ אִתּוֹ 2 וְגַם כַּמָּה נָשִׁים שֶׁנִּרְפְּאוּ מֵרוּחוֹת רָעוֹת וּמֵחֳלָאִים: מִרְיָם הַנִּקְרֵאת מַגְדָּלִית, אֲשֶׁר שִׁבְעָה שֵׁדִים יָצְאוּ מִמֶּנָּה, 3 וְיוֹחָנָה, אֵשֶׁת כּוּזָא מְנַהֵל מֶשֶׁק בֵּיתוֹ שֶׁל הוֹרְדוֹס, וְשׁוֹשַׁנָּה וְרַבּוֹת אֲחֵרוֹת אֲשֶׁר כִּלְכְּלוּ אוֹתוֹ מִנִּכְסֵיהֶן

דני: יישר כח. מה אנחנו למדים מהפיסקה וחצי הזו?

  • שמה הוא "מרים הנקראת המגדלית", ועוד נראה שזה לא כל כך פשוט.
  • היו בה שבעה שדים. מן הסתם ישו הוציא אותם ממנה? זה לא נמסר?
  • המשך הפסוק מלמד על "ויוחנה אשת כוזא מנהל משק בית הורדוס ושושנה ורבות אחרות" אשר בעצם ממנו את ישו. המילה "ו" (ביוונית זו מילה נפרדת, Kai, כמו המילה האנגלית AND) מה היא מלמדת? שכנראה מרים המגדלית גם מימנה את ישו, כן?

אילן: וו אה, כמה אינפורמציה אתה מוציא מפיסקה אחת. אבל בא נבדוק מה מופיע בתאורים המקבילים בבשורות האחרות.

דני: אז זהו -  שאין! רק לוקס טורח להזכיר אותה בעת הפעילות של ישו בגליל!

אילן: נו, תמיד אמרתי שצריך לסמוך רק על היסטוריונים!

דני: אמת! הבשורות האחרות יטרחו להזכיר את מרים המגדלית רק בסיפור התחיה של ישו, בירושלים. בגליל, רק לוקס באזכור קצר מעיד על קיומה כבר פה. ובמסגרת התחקיר לקראת ההקלטה נתקלתי באנקדוטה מענינת  בריכת המגדלים שהיתה מצפון לשער יפו בימי בית שני.

אילן: מה שמכונה היום "בריכת חזקיהו?"

דני: בדיוק, ביוונית הבריכה הזו מכונה "מגדלון".

זאת אומרת שאלמלא האיזכור של לוקס, סביר שהמחקר היה מציע בכלל ששמה מרמז שהיא גרה או בעלת נכסים בבריכת המגדלים של ירושלים ותו לא.

אילן: וולא!

דני: וולא וולא!

אילן: ביונית זו בריכת מגדלון, לכן בשפות אירופה היא מגדלנה? תמיד תהיתי מהיכן קפצה הנו"ן הזו.

דני: זו נון השייכות מהשפה היוונית. הבריכה של המגדלים. מרים של המגדל.

אילן: אני חשבתי אחרת. לאור מה שהנצרות הקתולית עשתה ממרים,  חשבתי שזו נו"ן הגינוי.

דני: מה זה נו"ן הגינוי?

אילן: אתה לוקח שם תואר חיובי או סביר, מוסיף לו נו"ן והא לך שם גנאי.

דני: למשל?

אילן: שמאלי – שמאלני. לאומי – לאומני. וכן הלאה. אז מגדלית (מהעיר מגדל) – מגדלנה – מופקרת וזונה.

דני: חמוד, אבל לא... 😊 בוא נמשיך. כיון שלוקס מזכיר אותה בפרקים שבהם ישו עדיין בגליל, צריך לאתר את משמעות השם, והפירוש המקובל של "מרים הנקראת מגדלית"? –

אילן: מרים ממגדל.

דני: בדיוק. והאם יש ישוב בשם מגדל?

אילן: בהחלט. יש גם ישוב מראשית הציונות בשם מגדל, דרומה לקיבוץ גינוסר, ודרומה לו כפר ערבי בשם מג'דל ששימר את השם מגדלה מהעת העתיקה.

דני: יפה. אני רואה שגם אתה מכיר את הספרות הסטנדרטית בנושא. אז בא קודם נציג את מגדל העתיקה ומה התגלה בה, ובהמשך, אולי בהקלטה נפרדת, אני אפרק את כל התאוריה הזו לגורמים, ואבנה מחדש את הביוגרפיה של מרים המגדלית.

אילן: וולא?

דני: וולא!.

אילן: טוב, אז אני אספר מה שאני יודע על האתר. אגב, בתחקיר לפרק כשהקלדתי את המילה 'מגדל' בגוגל מה היו התוצאות הראשונות שקיבלתי?

דני: מריה מגדלנה?

אילן: הייתה מתה. חברת הביטוח מגדל. אבל אולי זה קשור לכך, שיש לי אצלם איזה ביטוח, אז האלגוריתם של גוגל הסיק, שזה המגדל שהכי מעניין אותי... אבל בסופו של דבר הגעתי לערך 'מגדלא' ובו מצאתי את מבוקשי.

דני: ומה מצאת?

אילן: עולם ומלואו. נתחיל בשם. ביונית המקום נקרא 'טריכיי' שמשמעו 'מקום המלחת הדגים'. מפה אנו כבר מבינים שהיה שם כפר דייגים, ובעיקר אזור תעשיית לשימור הדגים. לא ריח מלבב, אבל פחות מאזור הבורסקאים...

דני: אמת.

אילן: בארמית נקרא המקום 'מגדל נוניא'. מגדל הדגים.

דני: אמת. נון בארמית זה דג.

אילן: יפה דני. אתה אכן רב גדול. ואם אבשלום קור מחפש יורש. נדמה לי שמצאנו 😊 בכל אופן, אכן מקובל לזהות את מגדל עם העיר "טריכיי" אותה יוספוס מתאר כמה פעמים. טריכיי נזכרת לראשונה בקשר למאבק בין יוחנן הורקנוס לאנטיפטרוס הרומי.

דני: אביו של הורדוס?

אילן. בדיוק. לפי יוספוס, באותם ימים הרומים כבשו את העיר והפכו 30,000 איש מאנשיה לעבדים. עכשיו דבר ידוע הוא שיוספוס מגזים במספרים, אבל גם אם תוריד סיפרה אחת, אפילו שתיים, עדיין טריכיי מצטיירת כיותר מעיירת דייגים קטנה ומנומנמת..

דני: כמו, למשל, כפר נחום

אילן: בדיוק

דני: יפה. ומה עוד?

אילן: טוב, ה-ארוע בו מוזכרת טריכיי בפירוט טראגי, הוא במרד היהודי הגדול, שבו יוספוס הוא אלוף פיקוד הצפון!.

דני: בהחלט. זהו אחד התאורים הגרפיים ביותר של כיבוש וחורבן של ישוב יהודי ע"י הרומים.

אילן: אכן. ויש לזכור שבשלב הזה יוספוס כבר אינו גנרל צבא המרד, אלא בוגד שבגד בחבריו אשר התאבדו לידו, מילט את נפשו, וכנראה הציל את חייו בתמורה רק לדבר אחד – מודיעין רב ערך לאספסיאסנוס ובנו טיטוס איפה נקודות התורפה של הישובים היהודים הבאים.

דני: בהחלט, ואכן בכיבוש טריכיי, למרות שהעיר מבוצרת, טיטוס בקלות ובהפתעה מוצא שלעיר נקודת תורפה קריטית. שיקריא כבודו -

אילן: בכבוד. מהספר "מלחמת היהודים ברומאים" ספר ה, פרק י, פסקה ה -  קפץ טיטוס על סוסו והוביל את חייליו למטה לעבר הים, ונכנס ראשון לים, ונכנס לעיר ואחריו באו אנשיו (מלחמת ג' י ה). עקף את החומה. איך אמר יורם ארבל?

דני: ככה לא בונים חומה! ואיך אותו טיטוס יכל לדעת שהמים שם מספיק רדודים לדעתך?? שמא יוספוס לחש לו לאוזן עובדה זאת?.. אני לא קונה כלום מהסיפור העצמי של יוספוס שכאשר הוא ניתפס, אספסיאנוס חס עליו כי הוא ניבא את הכתרתו לאימפרטור. קישקוש. הוא נותר בחיים בשביל סיבה אחת ויחידה – מודיעין. והוא נותר בחיים כדי שבפרובינקיות ידעו כולם מה עולה בגורלו של משת"פ – פנסיה יפה ברומא.

אילן: או קי יש דברים בגו. אבל ה-תאור של הקרב בטריכיי עוד לפנינו.

דני: אתה מתכוון לקרב הימי?

אילן: אני מתכוון לטבח הימי! כשראו המורדים איך הרומים נכנסים בקלות לעיר חלק מהמורדים ברחו בספינות הדייג שלהם והפליגו לתוך הכנרת. אבל הכנרת היא אגם קטן, ולא הים הגדול. שים לב מה כתב יוספוס: הללו שנמלטו אל הים, כשראו שהעיר נכבשה הפליגו ועמדו רחוקים במידת האפשר מהישג ידו של האויב... ביום השני ירד (אספסינוס) לים ונתן פקודות לבניית רפסודות לרדוף אחרי הנמלטים... כשהרפסודות היו מוכנות הושיב עליהן אספסינוס חיילים... ולא היו יכולים (היהודים) לנהל קרב ימי בתנאים שוים, כי הסירות של היהודים היו קטנות מידי... כל הים היה נראה צבוע בדם וכאילו מלא גוויות... כי החוף היה מלא בשברי ספינות , וגוויות מנופחות  (מלחמת ג' י ה – ט).

דני: אכן, ואני חייב להודות שבכל ביקור שלי במגדל אני גם מהרהר בגורלם העגום של תושבי העיר. דמיין את מראה הכינרת לאחר אותו קרב.. מזוייע..

אילן: לחלוטין. ויש עוד איזכורים של טריכיי אצל יוספוס?

דני: בגדול לא. מאות שנים יותר מאוחר התלמוד מזכיר את "מגדל נוניא" ו"מגדל צבואיע" ומניחים שהכוונה לאותו ישוב, והנוצרים מצידם מזכירים את מגדל כעירה של מרים המגדלית, ובמאה השישית צליין אחד אף מזכיר כנסייה לזכרה של אותה מרים, שנבנתה "מעל ביתה". אבל אחרי הכיבוש המוסלמי נפסקים המקורות. מגדל, כמו כפר נחום, בית צידה, ועוד אתרים לא מוזכרים אחרי ימים הצלבנים, וחלקם נשכחים. למעשה לא היינו יודעים איפה אותה מגדל אלמלא היה כפר דייגים ערבי קטן מעל חורבות מגדל העתיקה בשם – אל-מג'דל

אילן: ומה עלה בגורלו של אותו כפר?

דני: האמת שגם אני מחפש חומר על הנושא. המעט שמצאתי הוא שהכפר ניטש עוד לפני פרוץ מלחמת העצמאות.

אילן: יעני הנכבא.

דני: הנכבא חרטא. כן. רצו להרוג היהודים ונכשלו, זו הנכבה היחידה.

אילן: טוב, לא נגלוש לפוליטיקה עכשוית, אחרת ההקלטה תארך 4 שעות..

דני: מסכים. אגב, אני חייב לציין לשבח סדרה חדשה של מודי בר-און בערוץ 8 – "שיעור מולדת". שם קצת מוזר. אבל הסידרה מצוינת. עוסקת בתולדות הציונות והסיכסוך, אבל במבט יותר שוויוני. עם הרבה ראיונות של חוקרים ערבים. הנטיה קצת שמאלנית. בכל זאת. תקשורת. אבל מאד אינפורמטיבית, והרבה יותר מאוזנת מתוכניות אחרות שראיתי. דומה משהו למיני-סדרה נוספת מצוינת – "קללת הדריאנוס". ראית?

אילן: לא... אם כי הבנתי שזו סדרה מצוינת.

דני: אמת! בכל אופן, אחרי 1948 האזור של מג'דל פנוי, והפרנציסקנים בשנות ה70 עורכים לראשונה חפירות בקנה מידה גדול באתר, סביב מגדל אבן גדול שהיה באמצע. ואתה יודע מה ניתן לראות בשטח מכל מה שמצאו?

אילן: מה?

דני: לא כלום. באופן מרגיז, עד עצם היום הזה הם לא פתחו ופיתחו את האתרים למבקרים. יש רק דו"חות חפירה, וויכוחים בן חוקרים על אלמנטים שונים שנחשפו שם?

אילן: אלו ויכוחים? מה נחשף?

דני: טוב, סביב המגדל, התגלתה רחבה מרוצפת גדולה. יתכן וזו ה"אגורה" העירונית. אבל הויכוח היה על משהו אחר.

אילן: מה?

דני: בשולי ה"אגורה" התגלה מבנה שקוע הנתמך על עמודים, עם מה שנראה כטורי ספסלים בהיקף.  ואני מזכיר לך שהכול שם מהמאה הראשונה. מה עולה לך בראש?

אילן: בית כנסת??

דני: בדיוק! וכך הם פרסמו את זה. אבל יותר מאוחר פרופסור נצר, מורנו ורבנו, הציע שאין זה אלא "בית מעיין", כיון שלאורך אחת הדפנות של המבנה היה שקע שהיה חלק מתעלת מים. היום רוב המחקר מקבל את דעתו של נצר. מנגד בית כנסת אמיתי, ללא עוררין, התגלה גם התגלה במגדלא לפני כעשור. מכיר את הסיפור המופלא הזה?

אילן: אני יודע שהתגלה בית כנסת והוא מאד מיוחד, אבל מה הסיפור המופלא?

דני: אה סיפור. יפה. בראשית המאה ה21 לכנסיית נוטר דם שבירושלים התמנה איש כמורה ממקסיקו בשם האב סולנה. ולאב סולנה היה חזון להקים מלון צליינים נוסף ליד הכינרת. באותם ימים מצפון לעתיקות מגדל היה חוף של בונגלוס בשם "חוף הוואי". יצא לך להיות שם פעם?

אילן: לא. שלום שלום.

דני: בכל אופן בעל המקום נכנס לחובות בעיקבות משבר התיירות של האינתיפאדה השניה, והאב סולנה מצא פה הזדמנות. הוא החל מגייס כספים, וב2006 הכנסייה רכשה את המקום. האב סולנה רצה להקים מלון ומרכז רוחני לישועת נשים ברוח דמותה של מריה המגדלית, אבל  כיון שהשטח גבל בעתיקות מגדל, נדרשו חפירות הצלה של רשות העתיקות להוכיח שאין שם משהו חשוב. אתה מכיר את הסיפור של איך התגלה בית הכנסת של ציפורי?

אילן: משהו עם אורן גוטפלד ידינו הצדיק, לא?

דני: יפה, אז הגרסה המלאה, כפי שאני מכיר אותה היא שאורן גוטפלד, שהיה תלמיד מתקדם מאיתנו במכון לארכיאולוגיה, היה מנהל שטח בחפירות ציפורי, וד"ר זאב וייס נתן לו משימה בנאלית – לעשות חפירת בדיקה במדרון הצפון מערבי של ציפורי ולודא שאין שם משהו חשוב, כיון שציפורי הוכרזה באותם ימים כגן לאומי, ובמעלה המדרון התכוונו להקים קופה, ושרותים ציבורים. בקיצור אורן חפר במקום שהיה מיועד לבור ספיגה – V SHIT HOLE

ומה הוא מוצא – בית כנסת מהיותר מעוטרים שהתגלו בארץ-ישראל.

בקיצור במגדל נדרש הצוות של רשות העתיקות לעשות חפירת בדיקה רק כדי "לשחרר" את השטח כדי ששם יהיה אחד האגפים של המלון, ותוך שלושה שבועות, מה הם מוצאים? בית כנסת קומפלט! והתיארוך פה?

אילן: מאה ראשונה?

דני: בדיוק! אנחנו מכירים מעל מאה ושלושים בתי כנסת בארץ ישראל מהתקופה הביזנטית. אבל כמה בתי כנסת מהמאה הראשונה?

אילן: מצדה, הרודיון, גמלא, אולי כפר נחום. מה עוד.

דני: זהו בגדול. נצר מציע גם בית כנסת ביריחו. יש עוד בית כנסת מימי הורדוס ליד הבית שלי במודיעין. וזהו. זאת אומרת שבית הכנסת של מגדל הוא תוספת של 20 אחוז לאינדקס!

והאב סולנה, שראה בחפירות ההצלה תחילה כמטרד, נכנס לאקסטזה. ראה בזה אות מהשמים. כל תוכניות המלון השתנו, וכיום בית הכנסת ממש משולב בפינת המלון. מדהים!

אילן: סייעתה דשמאיע, הגרסה הקתולית!

דני: לחלוטין. וזה לא הכול. באמצע בית הכנסת מגלים החופרים (יהודיה וערבי דרך אגב), אבן גיר בגודל שולחן קטן, עם תבליטים מסתוריים על כל צידיה. רק בפאה הדרומית יש תאור ברור של מנורה. כל שאר התאורים הם מסתורין אחד גדול!

אילן: מרתק! והאתר פתוח לקהל?

דני: בהחלט! לא חייבים להיכנס למלון כדי לראות את בית הכנסת. יש כניסה נפרדת לעתיקות שנחשפו ליד המלון, ואכן נמצאו עוד לא מעט פרטים מעניניים חוץ מבית הכנסת.

אילן: מה למשל?

דני: קודם כל בסמטה הצמודה לבית הכנסת התגלתה חנות שכנראה בה היו משרים את הדגים במלח או מציגים אותם, טריים בפני הקונים. אבני טחינה מלמדים שכנראה מקום הכינו ומכרו גם קמח. הכי מענין הוא שברחוב מאחור רואים איך בקצה הסמטה יש סתימה מכוונת שלו על ידי חלקים עמודים, כנראה מבית הכנסת! זאת אומרת שבשלב מסוים באופן מכוון בית הכנסת פורק כדי לסתום רחוב בתוך העיר! מה זה יכול להיות?

אילן: עדות לקרב הגדול מול הרומאים?

דני: בדיוק! ולפני חודש הייתי שם בהשתלמות, שכללה סיור עם דינה אבשלום גורני, היהודיה בצוות החפירה במקום, והיא הסבירה שהפסיפס שנמצא על רצפת בית הכנסת, אבל רק על רצפה המזרחית, לא נמצא באופן חלקי כי נשדד יותר מאוחר.

אילן: מדוע?

דני: כי הם לא סיימו להניח אותו! הם היו באמצע שיפוץ והנחת פסיפס בבית הכנסת כשהמרד פרץ! הייתי חסר מילים. ואתה יודע מה עוד מדהים בפסיפס הזה?

אילן: מה?

דני: כצפון אין בפסיפס שום אמנות דמות. היהודים מאד הקפידו על זה אז. אבל גן יש עיטורים גיאומטרים, כולל דגם מאד ספציפי של – צלב קרס! צלב קרס בעיטור של בית כנסת!

אילן: באמת מדהים. אז היטלר בכלל השתמש בסמל יהודי קדום??

דני: לא בדיוק. צלב קרס מוכר מאמנות הודית וגם יוונית. היהודים במקרה הזה העתיקו מוטיב גיאומטרי מהתרבות היוונית, אבל במאה העשרים, אלפיים שנה יותר מאוחר, הוא יקבל הקונוטציה הכי נוראית מבחינת היהדות. יותר נוראית מסמל הנשר הרומי..

אילן: אכן.

דני: וכאילו כל זה לא מספיק, בשטח ליד הארכיאולוגים, במקרה הזה צוות מאוניברסיטת מקסיקו, חשף, רחוב עם בתים בנויים יפה, הרבה יותר יפה מבכפר נחום. ריצוף באבני גזית או פסיפסים, וכן שני מקואות הבנויים ברצפת הבית, שבסיסן מגיע למי תהום! זאת אומרת שמרגע שנחשפו שוב הם מלאים במים בבסיסם, ובחורף אף צריך לשים שם משאבות אחרת זה מציף את כל השטח!. אילן – אני מדבר על שני מקואות, בנות אלפיים שנה, שעדיין עובדים!!!

אילן: מרתק!!

דני: ובצד המזרחי של שטח החפירה, ליד קו המים, הארכיאולוגים מצאו חלק נוסף של רחבה מרוצפת, בסמוך לרציף של העיר. פה כנראה פרקו את שלל היום, ניקו את הרשתות, וניהלו את הסחר הראשוני בדגים! והכנסייה הקתולית מצידה בנתה מעל חלק מהרחבה כנסייה מודרנית, מ ד ה י מ ה! יצא לך לראות אותה?

אילן: כן. היינו בסיור במגדל במסגרת קורס מורי הדרך. כבר אמרתי לך שזה קורס מדהים?

דני: נסכים! בכל אופן, לדעתי זו הכנסייה היפה ביותר שניתן למצוא בארץ ישראל. קשה להסביר את כל האלמנטים בהקלטת אודיו, אבל אני רק אנסה להסביר את המראה מהאולם המרכזי לכיוון מזרח, איפה שהכומר מנהל את הטקס.

אילן: האפסיס?

דני: בדיוק. השולחן, או ה"מזבח" כפי שהכנסייה מכנה אותו, בנוי מעץ ארז, ומראהו כספינה. המתחם כולו מוגבה באמצעות שיש ירוק שהובא במיוחד מנורבגיה. מאחור יש חלון ענק, ומאחוריו בריכת שיקוף INIFNITY POOL. זאת אומרת שכשהצליין יושב וצופה במיסה, מאחרי הכומר הוא רואה את הכנסייה מתמזגת עם קו החוף של הכינרת! מדהים!!

אילן: אכן נראה לי שהקלטה קולית לא עושה צדק עם הכנסייה. חייבים לעשות וידיאו של המתחם.

דני: ואכן, כיון שאנחנו "און א-מישיון פרום גוד" כבר עשינו הקלטת וידיאו אחת ביפו, עם הצדיק ערן פרנקל.

אילן: רגע. אולי נקרא לו "השליח". הרי הוא מסייע לנו לבשר את הבשורה!

דני: קניתי! השליח ערן! אז את התוצאה כבר ניתן לראות בדף הפייסבוק של "למה שבקתני" או שפשוט תעשו ביו-טיוב "למה שבקתני". ויש מצב שאנחנו נצא איתו שוב לשטח בקרוב, לצלם בכפר נחום, ואז אולי נעשה כמה טיייקים במגדל! אני לגמרי בעד!

אילן: גם אני!! אבל בתחילת השיחה אמרת שבסוף אתה תפרק את כל האתר, ואת מריה ותציג תאוריה חדשה!

דני: לפרק את מריה.. על זה לא חשבתי.. אבל בהחלט יש לי כמה הגיגים שארצה לשתף אותך ואת המאזינים בהם. בעיקר בעקבות מאמר, מהפכני כמעט, של חוקרת בשם ג'ון טיילור. אבל נראה לי שזה יצריך הקלטה נוספת, לא?

אילן: אמת. פטפטנו מספיק. אז כמה פרסומות?

דני: בהחלט. בעיקר בימים טרופים אלו, נודה למי מהמאזינים שירצה להזמין ממני סיור על אלו מהנושאים שדיברנו או נדבר עליהם. אני כבר ארבעה חודשים נטול תעסוקה מפרנסת. וניתן בקלות לקבוע סיור למשפחה או קבוצה, כל אחד עם רכבו הוא. ומי שרוצה הרצאה על ישו אחר, יהושוע או יאשיהו, או כל דמות או אתר מהברית הישנה, התנך שלנו, אילן רבנו הוא האיש! והוא אוטוטו גם מורה דרך מוסמך, מורשה, מבוטח, ומבטיח!

אילן: מה אומר ומה אדבר, להזמין את דני לסיור זו מצווה מאורייתא. אתם תודו לי. בקרוב תוכלו להזמין סיור משולב של שנינו ועוד ועוד תופינים ומגדנות שאנו עמלים עליהם בעצם הימים הללו. להתראות צדיק.

דני: להתראות צדיק יקר.

נגישות