Skip to content

למה שבקתני: פרק 28 – קריאה

האזנה

דני: למה שבקתני? פרק 28. ישו בקריז – על כורזים

אילן: שלום דני דה דיגר. האיש בלעדיו האינסטגרם היה הרבה יותר משעמם.

דני: חן חן. שלום לאיש המערות, הצדיק הנסתר, שבלעדיו מערת הנטיפים הרבה יותר משעממת.

אילן: תודה. חברים, לדני יש ערוץ אינסטרגם שוה ומושקע במיוחד. כולל סרטונים מרחפן בעלות 45 שקלים. כדאי!

דני: אילן! לא לגלות לכולם את הסודות המקצועיים שלי.. אז מה על כן נדבר היום.

אילן: על כורזים!, ואני חייב לציין שאשר אמרת לי שנדבר על כורזים, הדבר הראשון שעלה בראשי אלו תקריות הגבול עם סוריה בין 1949 ל1967. אבל בוא נתחיל בהתחלה. איפה זה?

דני: טוב, אז הישוב כורזים נמצאת ברמת כורזים. זהו אזור בזלתי מצפון לכנרת. למעשה מדובר בפקק בזלת, שחסם את ערוץ הירדן ויצר את עמק ובעיקר את ימת החולה. בגדול מדובר על האזור שמצפון הכנרת עד חצור, ומהירדן עד מורדות הרי צפת.

אילן: ורד הגליל, אליפלט, מחנה פילון וזה?

דני: בדיוק. וכמובן המושב המודרני כורזים.

אילן: או קי, ומה אנחנו יודעים על כורזים העתיקה?

דני: האמת שממש מעט. גם בברית החדשה האיזכור הוא משהו קטן, והאמת שאין אף מקור היסטורי אחר בו היא מוזכרת בודאות! יוספוס לא טורח להזכיר אותה, יש איזכור בתלמוד של "כרזיים", אך לא בטוח שמדובר בכורזים דנן, וכבר במ4 אבסיוס מציין את כורזין, אך כ"כפר חרב שני מילין מכפר נחום".

אילן: או קי, ובכל זאת היא הולכת להחזיק לנו פרק שלם?

דני: פרק קצר אמנם, אבל כן, ובעיקר בזכות הארכיאולוגיה.

אילן: או קי, אבל בא נתחיל באיזכור שלה בברית החדשה

דני: בכבוד. האמת שהברית החדשה לא מתארת פעילות של ישו בכורזים, אך היא כן מתארת את ישו מקלל אותה, לא פחות. כבוד מפוקפק לה זוכים גם בית ציידה וכפר נחום. שיקריא כבודו?

אילן: בכבוד - אוֹי לָךְ כּוֹרָזִין אוֹי לָךְ בֵּית־צַיְדָה כִּי הַגְּבוּרוֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוֹּ בְקִרְבְּכֶן לוּ בְּצוֹר וּבְצִידוֹן נַעֲשׂוֹּ הֲלֹא־כְבָר שָׁבוּ בְּשַׂק וָאֵפֶר׃ 22 אֲבָל אֲנִי אֹמֵר לָכֶם כִּי בְּיוֹם הַדִּין יֵקַל לְצוֹר וְצִידוֹן מִכֶּם׃ 23 וְאַתְּ כְּפַר־נַחוּם הַמְרוֹמָמָה עַד־הַשָׁמַיִם עַד־שְׁאוֹל תּוּרָדִי כִּי הַגְּבוּרוֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוֹּ בְתוֹכֵךְ לוּ בִסְדוֹם נַעֲשׂוֹּ כִּי עַתָּה עָמְדָה עַל־תִּלָּהּ עַד־הַיּוֹם הַזֶּה׃ 24 אֲבָל אֲנִי אֹמֵר לָכֶם כִּי בְּיוֹם הַדִּין יֵקַל לְאַדְמַת סְדוֹם מִמֵּךְ׃ (מתי י"א 21 – 24). ודומה בלוקס י' 13 – 16.

דני: יפה, ותראה איך זה מתחבר יפה לפרק הקודם, על צור וצידון. שם, למדנו, ישו, למרות שהישווה אישה הכנענית ל"כלבים", הוא ריפא את ילדה. יעני צור וצידון ראו פלאותיו של ישו. ואילו כורזין, לא זכתה בכך, כנראה כי לא רצתה בכך. הקללה של ישו יותר מרומזת שהוא לא ממש התקבל באהדה בכורזים. וזה עוד יותר מפתיע שגם בית ציידה מקוללת באותו משפט, והרי למדנו שישו חולל שם ניסים, ושכמה משליחיו, כולל פטרוס, מוצאם מבית ציידה. והכי מפתיע שגם כפר נחום מקוללת! כפר נחום! העיירה בה הוא ייסד את דתו! כנראה שלא בכל אשר פנה ישו ליקק דבש, כולל אף במקום מגוריו החליפי לאחר שעשה את המעבר מנצרת!

אילן: "אין נביא בעירו"! כבר ישעיהו אמר את זה!

דני: בדיוק! ומתי כמה שזכור לי אכן מביא הציטוט הזה כאשר ישו מגורש / מתגרש מנצרת, ומבין שאין לו מה לחפש שם יותר. אבל הטקסט הזה מלמד שגם בהביטאט החדש שלו, כפר נחום וסביבותיה, ישו לפעמים נתקל במסנגדים. וההתנגדות כנראה כה חזקה, עד שבסוף הוא מקלל את הישובים. טקסט בעייתי בפני עצמו. סתירה מוחלטת למסרים שלו של חמלה, חסד, והגשת הלחי השניה למכה אותך. וזו לא הפעם היחידה. מידי פעם לבשורת מתפלקים כמה קטעים מהם למדים שישו גם ידע להיות לא הכי נחמד.

אילן: למשל?

דני: למשל בירושלים כשהוא מקלל עץ תאנה. סתם ללא סיבה נראית לעין. או כשהוא גוער באימו בכנה. הוא כשהוא מעביר ביקורת על יוחנן המטביל. וכמובן – הזעקה שלו "למה שבקתני", שם הפודקסט.. כל הארועים הללו מרמזים על הישו ההיסטורי, האמיתי, שמידי פעם מתרגז, אפילו מקלל,  מידי פעם אינו מכבד את אימו, וברגעי משבר מאבד אפילו את אמונתו!

אילן: ואו, ואנחנו בכוונה דוחים את הדיון בביטוי "למה שבקתני" עד שנגיע לצלב.. אחד הפרקים האחרונים..

דני: כמובן, אחרת איך נחזיק את המאזינים במתח לאורך כל הסידרה?

אילן: או קי, אז בא נעבור לארכיאולוגיה. איך יודעים שכורזים ברמת כורזים?

דני: מה זאת אומרת, כי כתוב במפה! J אבל ברצינות – הקרדיט הפעם הולך לחוקר בריטי בשם ריצ'רד פוקוק, שב1738 הציע שהחורבות בשם חירבת כראזה, על שלוחה נישאת, כ4 קמ מצפון לכפר נחום, הם שרידי כורזין העתיקה. מענין שדוקא גדול החוקרים והמזהה אתרים במ19

אילן: אדוארד רובינסון?

דני: כמובן, דוקא במקרה הזה הוא פיספס, והציע שפוקוק טעה. כיום מקובל על כולם שחירבת כראזה היא כורזין העתיקה.

אילן: או קי, ומה התגלה בה?

דני: או, אז כבר בסקר ב1869 וילסון זיהה שרידי בית כנסת עתיק בכורזין, כמו שרובינסון איתר שרידי בית כנסת עתיק בכפר נחום. ובראשית המ20, שני החוקרים הגרמנים, קוהל ווצינגר, שחפרו את בית הכנסת של כפר נחום, חפרו חלקים מבית הכנסת של כורזין, אך רק בשנות השישים, הארכיאולוג הישראלי זאב ייבין השלים את חשיפת בית הכנסת העתיק, ובשנות ה80 נעשו בו עבודות שחזור.

אילן: או קי, ומה מאפיין אותו?

דני: אז ייבין איתר שרידים של בית כנסת מהתקופה הביזנטית. לדעתו הוא חרב ברעידת האדמה של 363, אך מנגד הוא מדווח על אלפי מטבעות מתחת לרצפת בית הכנסת ממ4-מ5-, ואפילו קצת מ6. מאד דומה למה שהפרנציסקנים מצאו בבית הכנסת בכפר נחום.

ואני הייתי קצת מבולבל, אז החלטתי לעשות סדר והרמתי טלפון לאחיה כהן-תבור, בחור שמנהל את החפירה בכורזים מטעם הרט"ג, והיתה לנו שיחה ארוכה, ומרתקת!.

אילן: ולמה?

דני: מכל מיני סיבות, אבל ה-סיבה, אילן, היא שממש בקיץ האחרון אחיה איתר פריטים ארכיטקטונים של בית כנסת ממ1, בשימוש משני בסביבות בית הכנסת! הייתי בהלם! כמו שאתה בטח יודע שרידים של בתי כנסת מימי בית המקדש, מימי ישו, נדירים ביותר. יש הדוגמאות מימי המרד בהרודיון ומצדה, יש הדוגמאות שקודמות מעט למרד בגמלא ומגדלה, ופתאום, בקיץ אחד, אחיה מוצא עוד שניים!

אילן: שניים? איפה עוד?

דני: מסתבר שהוא גם חפר בארבל, יחד עם בני ארובס, וגם שם הם מצאו שרידים של בית כנסת ממ1, קבור מתחת לבית הכנסת הביזנטי! זה מעשיר ב25 אחוז את המצאי של בתי כנסת ממ1! ואני מזכיר למאזינים שגם בכפר נחום כנראה מתחת לבית הכנסת הביזנטי קיימים שרידים של בית כנסת ממ1.

אילן: מרתק!

דני: בהחלט, וזה גם מראה שהמדע והמחקר החדש מוציא האויר מהבלון של קללת ישו. לא רק שמצאנו את כפר נחום וכורזים, אלא שאנחנו בהדרגה חושפים את שרידיהם ממ1.

אילן: ואם החפירות החדשות בבית הבק חושפות את בית ציידה המקורית, בכלל הלכה הקללה של ישו!

דני: בהחלט J. מצד שני יש עוד חידה שכורזים שעדיין לא נפתרה

אילן: והיא?

דני: אז בימי המנדט סוקר אגף העתיקות של המנדט הבריטי בשם  יקוב אורי, והוא מדווח של מבנה רבוע עם ספסלים בהיקף. מריח מאד כמו בית כנסת נוסף של מ1

אילן: נו? ומצאו אותו?

דני: אז זהו, שעד היום לא הצליחו לאתר את המבנה שהוא תיאר, כולל נסיונות של אחיה בקיץ האחרון. והוא גם בדק ואיתר את טיוטת הדו"ח של אורי, עם הארות בכתב יד. נראה שהתאור שלו אמין, ואנחנו פשוט לא מצליחים למצוא המבנה!

אילן: אז מי שירצה להיצמד לאפקטיביות הקללות של ישו, יש לו בכל זאת על מה להישען.

דני: אכן. ילא, מספיק דברי תורה לפרק לא?

אילן: בהחלט. אז כרגיל – פרגנו לנו ותזמינו איזה סיור.

דני: ובמיוחד עכשיו, כשאין תיירים!

דני: ילא, להתראות צדיק חם מזג

אילן: להתראות בוחן כליות ולב!

נגישות