האימפריה האשורית השתלטה על המרחב.
החל מימי המלך בעל השם החינני
תִּגְלַת-פַּלְאֶסֶר הג' האשורים היו פה.
והם היו פה כדי להשאר.
האשורים דכאו כל מרידה בכח רב.
גם ארץ יהודה טעמה מנחת זרועם.
ימי השיא של האימפריה היו בימי המלך
בעל השם החינני עוד יותר אַשּׁורבַּנִיפָּל.
בימיו האימפריה השתרעה מכוש (סודן)
ועד פרס.
בהחלט אימפריה מכובדת לכל הדעות.
מהשיא הדרך מוליכה רק למטה כידוע.
כבר בימי אשורבניפל החלה האימפריה לגלוש במדרון.
לאחר מות אשורבניפל הואצה הגלישה
הפכה לנפילה חופשית.
על האימפריה נחתו מכות בזו אחר זו.
קואליציה חזקה של בבל ומדי
תקפה שוב ושוב. ושוב.
הכרוניקה הבבלית תיארה באופן קר
את התקדמות הבבלים (מרכז עירק)
אל אשור (צפון עירק).
בשנת 612 לפני הספירה
נפלה נינוה בירת אשור.
נפילת נינוה הייתה אירוע בעל הדים רבים גדולים ועצומים.
הדים כה גדולים עד שבתנ"ך
הוקדש לנושא ספר שלם - ספר נחום
(מומלץ לקרוא. כאילו שחשבתם אחרת...).
שרידי הצבא האשורי נסוגו לחרן (דרום מזרח תורכיה).
שם הם התכוננו לקרב המכריע.
המשחק כבר הוכרע.
האשורים ניסו להשיג שער כבוד.
להחזיק מעמד איכשהו.
ואולי בעתיד לשקם את האימפריה.
האשורים היו חלשים, מובסים ומעטים.
אין להם סיכוי לעמוד מול הבבלים העצבנים.
(כמה עשרות שנים קודם לכן סנחריב מלך אשור
החריב את בבל.
הבבלים זועמים ונחושים לנקום.
נקמה היא מאכל שמגישים אותו קר.
והם נקמו, ועוד איך!).
איך מצליחים לעמוד מול הנחשול הבבלי?
נחשול? צונאמי!!!
מה עושים?
גורם מפתיע קפץ לזירה – מצרים.
אמנם אשור כבשה את מצרים,
אך מאז הם כבר נסוגו.
מצרים הבינה שעדיף החרא הישן והמוכר (אשור)
על פני חרא חדש ולא מוכר (בבל).
ההגיון המצרי היה כזה:
'האשורים גמורים.
אבל אם נעזור להם להחזיק מעמד
אז גם נשמור על חיץ ביננו לבין הבבלים,
וגם נשקם את האימפריה שלנו בכנען'
(האימפריה המצרית ששלטה בכנען
כמה מאות שנים קודם לכן).
מה עושים?
רצים לעזור לאשורים.
יש דברים שלא משתנים במזרח התיכון.
האויב של אתמול הוא בעל הברית של היום.
ולהיפך.
המלך המצרי פרעה נכֹה
אץ רץ לחרן על מנת לסייע לאשורים.
הדרך לחרן עוברת בארץ ישראל.
ולא סתם אלא בנחל עירון (ואדי ערה בלעז).
וליתר דיוק במגידו, היושבת על מוצא הנחל לעמק יזרעאל.
פה העניניים הסתבכו.
"אַחֲרֵי כָל-זֹאת, אֲשֶׁר הֵכִין יֹאשִׁיָּהוּ אֶת-הַבַּיִת,
עָלָה נְכוֹ מֶלֶךְ-מִצְרַיִם לְהִלָּחֵם בְּכַרְכְּמִישׁ,
(חרן. הסופר המקראי בלבל בין קרב חרן ב-609 לפה"ס
לקרב כרכמיש ב-605 לפה"ס).
עַל-פְּרָת; וַיֵּצֵא לִקְרָאתוֹ, יֹאשִׁיָּהוּ".
יאשיהו שמע שפרעה נכה בדרך צפונה והוא רץ למגידו.
פרעה נכה לא הבין מאיפה הנודניק הזה הגיע?
יש לו 'מלחמת עולם' על הראש.
מאיפה קפץ זה?
"וַיִּשְׁלַח אֵלָיו מַלְאָכִים לֵאמֹר:
'מַה-לִּי וָלָךְ מֶלֶךְ יְהוּדָה?
לֹא-עָלֶיךָ אַתָּה הַיּוֹם כִּי אֶל-בֵּית מִלְחַמְתִּי.
וֵאלֹהִים, אָמַר לְבַהֲלֵנִי:
חֲדַל-לְךָ מֵאֱלֹהִים אֲשֶׁר-עִמִּי, וְאַל-יַשְׁחִיתֶךָ".
'יאשיהו היקר,
מה אתה מתערב?
מה אתה דוחף את האף שלך לעניינים לא לך?
אל תפריע לי בדרך!
ראה הוזהרת!!!'.
יאשיהו לא התרשם.
חבל.
"וְלֹא-הֵסֵב יֹאשִׁיָּהוּ פָנָיו מִמֶּנּוּ,
כִּי לְהִלָּחֵם-בּוֹ הִתְחַפֵּשׂ...
וַיָּבֹא, לְהִלָּחֵם בְּבִקְעַת מְגִדּוֹ.
וַיֹּרוּ, הַיֹּרִים, לַמֶּלֶךְ, יֹאשִׁיָּהוּ;
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַעֲבָדָיו:
'הַעֲבִירוּנִי, כִּי הָחֳלֵיתִי מְאֹד'...
וַיּוֹלִיכֻהוּ יְרוּשָׁלִַם, וַיָּמָת".
יאשיהו התעלם מעצת הזהב של נכה.
התעלם ונהרג.
(היסטוריונים רבים, ואנוכי הקטן בעקבותיהם,
סבורים שבמגידו לא התחולל קרב כלל ועיקר,
אלא מפגש בו יאשיהו הוצא להורג.
דעתם מקובלת עלי.
הרוצה הרחבה מוזמן / נת לפנות אלי בפרטי).
הלקח מסיפור זה ברור.
לא לדחוף את האף לעניניים לא לנו!!!
ואתם, האם אתם יודעים לא לדחוף את האף למקומות לא רצויים?
האם אתם יודעים מתי זה אולי מעניין אבל לא נוגע לכם?
רוב הדברים הסובבים אותנו הם שגרתיים.
מידי פעם צץ נושא מעניין המושך את תשומת לבנו.
לפעמים הוא חשוב ודורש את התערבותנו.
אבל לא פעם לנושא יש קשר קלוש, אם בכלל, אלינו.
מאוד מפתה להתערב בנושא כזה.
ההתערבות מקנה לנו חשיבות בעיני עצמנו,
ומחשבות על החשיבות שאחרים ייחסו לנו.
לא פעם התערבותנו רק מזיקה ואינה תורמת,
במקרה הטוב.
במקרה הסביר היא גם מזיקה.
אנשים לא אוהבים שאחרים מתערבים להם בעניינים.
בטח ובטח כשהקשר הוא קלוש עד לא קיים.
(גם מעצמות לא אוהבות שמדינות קטנות נדחפות באמצע).
אם נקפיד לא לדחוף את אפינו למקומות לא לנו
נחסוך משאבים וזמן יקרים, נשמור על מעמד ונזכה בהכרה.
(בתמונה: הממגורה והארמון הדרומי במגידו).
אנא שתפו והמליצו על הדיוורים שלי. תודה.
האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?
או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?
או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?
כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם!
והכי מומלץ לעשות מנוי לאתר שלי!
)למנויי האתר יש הנחה בסיורים!!!)
כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם
ואתקשר אליכם בהקדם –
או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376
שלכם,
ד"ר אילן אבקסיס
סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.