Skip to content

סוף מעשה במחשבה תחילה – מפגש יעקב ועשו

יעקב קנה את הבכורה מעשו אחיו.

למרות הדימוי הרווח

הנוכל הוא עשו ולא יעקב.

עשו מכר ליעקב את הבכורה

שאינה שלו, אלא של האב.

עובדה – כשיצחק רצה לברך

את בנו בכורו הוא קרא לעשו.

לא ליעקב ש"קנה" את הבכורה.

יעקב שילם במטבע קשה

(ארוחה דשנה) וקיבל חתימה על הקרח.

כשיצחק רצה לברך את עשו

יעקב, בעזרת רבקה, רימה את אביו

וגנב את הברכה.

הברכה "שלו" מתוקף היותו "הבכור".

גם זה לא עזר.

יעקב נמלט חרנה מחמת חמת אחיו.

השנים חלפו להן.

יעקב הקים בחרן משפחה לתפארת

אבל חייו לא היו פשוטים.

בלשון המעטה.

והנה הרגע לחזור לארץ כנען.

והדרך לשם עוברת דרך

מפגש עם עשו.

יעקב בלחץ אימים מאחיו.

מה יקרה? מה הוא יעשה?

בטח הוא כועס ורותח?

מה עושים?

מקטינים סיכונים.

קודם כל יעקב שלח לעשו

סדרת מנחות מרשימה במיוחד.

מאות בעלי חיים.

אולי לא כדאי לעשו

להסתבך עם בחור עשיר.

עשיר הוא גם חזק בד"כ.

בשלב השני יעקב חילק

את משפחתו לכמה חלקים.

"וַיַּחַץ אֶת-הַיְלָדִים,

עַל-לֵאָה וְעַל-רָחֵל,

וְעַל, שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת".

השפחות וילדיהן ראשונות.

לאה וילדיה לאחר מכן.

רחל יוסף בסוף.

אחרון אחרון חביב כמו שאמרו חז"ל.

והנה הרגע המכריע.

עשו ממש פה.

יעקב התייצב באומץ מול אחיו.

"וְהוּא, עָבַר לִפְנֵיהֶם".

אם עשו עצבני אז

אולי הוא יסתפק בהריגת יעקב

ויחוס על האחיינים שלו.

אבל לפני המפגש ממש

יעקב עשה עוד דבר

לרכך את עשו.

"וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים,

עַד-גִּשְׁתּוֹ עַד-אָחִיו".

את המרחק בינו לבין אחיו

יעקב עבר כשהוא משתחווה

שבע (!!!) פעמים לאחיו.

מילא פעם אחת לנימוס.

נניח פעמיים אם הצד השני

לא ראה טוב.

גג שלוש פעמים ליתר בטחון.

אבל שבע פעמים?!?!

זו כניעה מוחלטת של יעקב בפני עשו.

מה עוד שיעקב ניגש לעשו.

הם לא נפגשו באמצע.

לא לא לא.

יעקב ניגש אל עשו.

ברור לכל (ובעיקר לעשו ויעקב)

מי הבכיר ומי הזוטר.

הזוטר משתחווה לבכיר.

הזוטר מביע את כניעתו לבכיר.

הזוטר הוא הבא אל הבכיר.

אז מה עזרה קניית הבכורה?

אז מה עזרה גנבת הברכה?

אז מה עזרו כל התככים והתחמונים?

מה יצא ליעקב מזה?

ברגע האמת הוא השתחווה לעשו.

ברגע האמת הוא היה האח הצעיר.

ברגע האמת עשו היה הבכור והבכיר.

הלקח מסיפור זה ברור:

סוף מעשה במחשבה תחילה.

ואתם האם אתם חושבים על ההשלכות של מעשיכם?

האם אתם בוחנים את ההשלכות ארוכות הטווח של מעשיכם?

 

חיינו מלאים החלטות.

אתם לא צריכים אותי כדי לדעת זאת.

רוב ההחלטות אינן הרות גורל.

(מה נאכל הבוקר, איזו נעל ננעל...).

יש החלטות שמעצבות את החיים

(מה ללמוד באקדמיה? אם בכלל?

עם מי להתחתן? וכיוצא בזה).

בהחלטות אלו אנו נוטים לשקול

היטב היטב כי אנו מודעים למשמעותן.

הבעיה היא בהחלטות שנראות

לא חשובות במיוחד,

אבל פוטנציאל הנזק שלהן גדול.

בעיקר החלטות שהן על גבול המפוקפק.

עסקה שנראית טובה מכדי להיות אמתית

(כמו קניית הבכורה).

תחמון קטן כדי לקדם עניינים

(כמו גניבת הבכורה).

דווקא בהחלטות אלו

חשוב לחשוב היטב מה יכול להסתבך.

איפה תהיה הנפילה.

מאיפה יגיע מפח הנפש.

נכון, לא תמיד קל לזהות דבר כזה.

אבל אם זה מרגיש בבטן

לא שלם, קצת מפוקפק,

לא סגור עד הסוף –

חישבו על כל מה שיכול להסתבך.

וברוב המקרים גם יסתבך.

סוף מעשה במחשבה תחילה.

(בתמונה: מפגש יעקב ועשו. מאת פטר פאול רובנס - http://www.nationalgalleries.org/index.php/collection/online_az/4:322/results/0/5656/, נחלת הכלל, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7334392)

נגישות
How can I help you?