Skip to content

פרק 249 – קריאה

האזנה

הקשר בין נישואים לאהבה הוא מאוחר יחסית. לאורך רוב ההיסטוריה הנישואים הם כלי כלכלי - חברתי. אם בני הזוג אוהבים – זה מרגש. אבל אין מדובר בִּתְנַאי הכרחי. המטרה הראשית של הנישואים היא העמדת צאצאים במסגרת לגיטימית. על ענין זה נוספו הרכיבים הכלכליים – חברתיים. כיון שמדובר בִּכְלִי, הרי מהר מאוד החלו להשתמש בו בִּתְחום הדיפלומטיה. הרעיון של נישואים דיפלומטיים הוא פשוט. נניח שיש שתי מדינות שכנות. היחסים ביניהן יודעים עליות וּמוֹרָדוֹת. אחת הדרכים לחזק את הקשרים בין בתי המלוכה השונים היא באמצעות נישואים. 'אתה תתן לִבְנִי את בתך, ואני אתן לבנך את בתי'. ברגע שאנחנו מחותנים ומהר מאוד יש לנו נכדים משותפים, הרי הרצון להילחם איש ברעהו יורד. הוא לא נעלם אלא יורד, אבל ברוב המקרים זה מספיק. בתי המלוכה באירופה במאה ה-19 וראשית המאה ה-20 היו קשורים זה לזה בַּעֲבוֹתוֹת חתונה. זה לא מנע מג'ורג' החמישי מלך אנגליה ומוילהלם השני קייזר גרמניה, שהיו בני דודים (שניהם נכדים של המלכה ויקטוריה) להילחם עד מות במלחמת העולם הראשונה.

           נראה כמה מקרים של נישואים דיפלומטיים בתנ"ך. על דוד המלך סופר (ציטוט):  וילדו (וַיִּוָּלְדוּ) לְדָוִד בָּנִים, בְּחֶבְרוֹן; וַיְהִי בְכוֹרוֹ אַמְנוֹן, לַאֲחִינֹעַם הַיִּזְרְעֵאלִת ג

וּמִשְׁנֵהוּ כִלְאָב, לאביגל (לַאֲבִיגַיִל) אֵשֶׁת נָבָל הַכַּרְמְלִי; (עד כאן דוד התחתן במשפחות אצולה כלשהן. ושימו לב) וְהַשְּׁלִשִׁי אַבְשָׁלוֹם בֶּן-מַעֲכָה, בַּת-תַּלְמַי מֶלֶךְ גְּשׁוּר(ושוב חוזרים לתוצרת מקומית)  ד וְהָרְבִיעִי, אֲדֹנִיָּה בֶן-חַגִּית; וְהַחֲמִישִׁי, שְׁפַטְיָה בֶן-אֲבִיטָל  ה וְהַשִּׁשִּׁי יִתְרְעָם, לְעֶגְלָה אֵשֶׁת דָּוִד; אֵלֶּה יֻלְּדוּ לְדָוִד, בְּחֶבְרוֹן (סוף ציטוט. שמואל ב' ג' 2 - 5).

מי שמעניין אותנו הוא כמובן אבשלום בן מעכה. מעכה היא בתו של תלמי מלך גשור. גשור היא ממלכה ארמית ששכנה בחוף המזרחי של הכנרת ובירתה הייתה ככל הנראה בית ציידא, שליד שפך הירדן. בית ציידא מפורסמת בעיקר בשל היותה עיר מוצאם של שלושה משנים עשר השליחים של ישו. המטרה של דוד ברורה. הוא יצר קשר עם ממלכה מצפון מזרח לשבטי ישראל. סוג של לחץ על שבטי ישראל.

          דוד התחתן עם אחת, בנו ויורשו שלמה התחתן עם הרבה. המפורסמת מכל היא בתו של פרעה (ציטוט): וּבַיִת יַעֲשֶׂה לְבַת-פַּרְעֹה, אֲשֶׁר לָקַח שְׁלֹמֹה, כָּאוּלָם, הַזֶּה... דלגתי הרבה מאוד אַךְ בַּת-פַּרְעֹה, עָלְתָה מֵעִיר דָּוִד, אֶל-בֵּיתָהּ, אֲשֶׁר בָּנָה-לָהּ (סוף ציטוט. מלכים א' ז' 8 – ט' 24). שלמה התחתן עם בת פרעה. החוקרים המקבלים את התיאור הזה כִּפְשוּטוֹ, מציעים את סיאמון הראשון כאותו פרעה שבתו נישאה לִשְלֹמֹה. כך או אחרת החתונה הזו הייתה שוה במיוחד לשלמה (ציטוט): פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם עָלָה, וַיִּלְכֹּד אֶת-גֶּזֶר וַיִּשְׂרְפָהּ בָּאֵשׁ, וְאֶת-הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעִיר, הָרָג; וַיִּתְּנָהּ, שִׁלֻּחִים, לְבִתּוֹ, אֵשֶׁת שְׁלֹמֹה (סוף ציטוט. מלכים א' ט' 16). בתור מתנת חתונה קיבל שלמה את העיר גזר, הנמצאת ליד כרמי יוסף של ימנו. לא רחוק מרמלה. אם זו הייתה מתנת החתונה, אני תוהה בלבי כיצד נראתה עוגת החתונה...

שלמה לא הסתפק בְּבַת פרעה וטמן ידו בצלחת הנישואים הדיפלומטיים (ציטוט): וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת וְאֶת-בַּת פַּרְעֹה: מוֹאֲבִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת אֲדֹמִיֹּת, צֵדְנִיֹּת חִתִּיֹּת (סוף ציטוט מלכים א' י"א 1). וכל המרבה הרי זה משובח. למעשה בנו ויורשו רחבעם הוא פרי נישואים דיפלומטיים (ציטוט): וַיִּשְׁכַּב רְחַבְעָם עִם-אֲבֹתָיו, וַיִּקָּבֵר עִם-אֲבֹתָיו בְּעִיר דָּוִד, וְשֵׁם אִמּוֹ, נַעֲמָה הָעַמֹּנִית (סוף ציטוט).

          נישואים דיפלומטיים מפורסמים ערך עמרי מלך ישראל. את בנו הוא חיתן עם נסיכה צפונית (ציטוט): וַיִּקַּח (אחאב הכוונה) אִשָּׁה אֶת-אִיזֶבֶל, בַּת-אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים (סוף ציטוט מלכים א' ט"ז 31). נכון שכתוב כי אחאב לקח, אבל תנוח דעתכם. נישואים לא נסגרים ללא התערבות ההורים. עמרי חיתן את בתו עתליה עם נסיך דרומי (ציטוט): וַיֵּלֶךְ (יהורם מלך יהודה) בְּדֶרֶךְ מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ בֵּית אַחְאָב כִּי בַּת-אַחְאָב, הָיְתָה-לּוֹ לְאִשָּׁה (סוף ציטוט. מלכים ב' ח' 18). נכון, כתוב כאן שבת אחאב ולא בת עמרי הייתה אשתו, אבל כמה פסוקים אח"כ נכתב (ציטוט): בֶּן-עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה, אֲחַזְיָהוּ בְמָלְכוֹ, וְשָׁנָה אַחַת, מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם אִמּוֹ עֲתַלְיָהוּ, בַּת-עָמְרִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. (סוף ציטוט מלכים ב' ח' 26). אז היא בת אחאב או בת עמרי? לדעתי הכינוי 'בת אחאב' הוא מאוחר, ונובע מעוצמתו וגדולתו של אחאב. בעוד שבפועל היא הייתה אחותו ולא בתו. בעתו קראתי מאמר שבחן את הכרונולוגיה של עתליה בשילוב הנתונים האחרים. אם היא בת אחאב הרי לאחר דחיקת הנתונים היא נישאה ליהורם מלך יהודה בגיל 7, וילדה את בנה בגיל 9. נס שגם המקרא לא מכיר. אבל אם היא בת עמרי, הרי ללא כל צורך לדחוק את השנים הרי היא נישאה ליהורם בגיל 14 וילדה את בנה הראשון בגיל 16. הרבה יותר הגיוני.

          גם במזרח הקדום נפוצו הנישואים הדיפלומטיים. נראה כמה דוגמאות. במכתבי אל עמארנה יש מכתב בו מלך מצרים ומלך בבל דנו באפשרות לנישואים של נסיכה בבלית למלך מצרים. (ציטוט): עתה הנך (כלומר מלך מצרים) חפץ בבתי לאשה. אבל אחותי, אשר נתן לך אבי, (כבר) הייתה שם עמך, ואף אחד לא ראה אותה, למען נדע האם היא חיה או מתה  (סוף ציטוט). וזה לא נגמר בִּנְסִיכָה בבלית. גם תַּרחֻנדַרַדֻ התבקש לשלוח את בתו אל מצרים. וכה ענה תַרחֻנדַרַדֻ (ציטוט): אם אמנם חפץ אתה בבתי (איך) לא אתן לך אותה. אני נותן אותה לך! (סוף ציטוט).

מקרה מעניין הוא של זננזה הנסיך החתי. בִּיצִירָה חתית הקרויה 'מעשי שופיליליומה התבקש מלך חתי שופיליליומה לשלוח את בנו למצרים על מנת שישא את מלכת מצרים האלמנה לאשה. ככל הנראה מדובר בנפרטיטי אלמנת אחנתון, המוכר לנו ממכתבי אל עמארנה (ציטוט): בעלי מת וּבֵן אין לי. אומרים שלך יש בנים רבים. אם תתן לי אחד מבניך הוא יוכל להיות לי לְבַעַל (סוף ציטוט). בסופו של דבר, אחר היסוסים ובדיקות נשלח נסיך בשם זננזה. אך למרבה הצער הוא מת בדרך. סיבת המוות לוטה בערפל. האם נרצח על ידי אצילים מצרים, שלא ראו בעין יפה את העובדה שנסיך האויב יהיה מלך שלהם? אולי הוא נרצח על ידי אצילים חיתיים שלא ראו בעין יפה שאחד משלהם יהיה מלך האויב? או שאולי הוא מת ממגפה שהשתוללה באותה עת במרחב? מי יודע?

          בימנו אנו כבר לא משתמשים בנישואים דיפלומטיים כמו פעם. אמנם לחתונה עדיין יש היבטים כלכליים, אך הדגש הוא על האהבה. כשאתם שומעים שבתו של מיליונר א' התחתנה עם בנו של מיליונר ב' – היו בטוחים שאינטרסים כלכליים מעורבים בענין. נכון, בני הזוג מאוהבים, אבל המעגלים החברתיים בהם הם מסתובבים, מזמנים להם אנשים הדומים להם. כך שהם מתאהבים באנשים הנכונים מִבְּחִינה עסקית. למעשה, כשאדם עשיר מתחתן עם אדם עני, במקרים רבים הצד העשיר ידרוש מהצד העני לחתום על הסכם ממון כלשהו. אינטרסים כלכליים, אמרנו?

נשתעשע לרגע בעולם בו נישואים דיפלומטיים שרירים וקיימים. תארו לכם את חתונתם של מנחם מאיר ולובנה סאדאת. חתונה הייתה חוסכת את מלחמת יום כיפור. או בשאר אסד היה נישא לנועה נתניהו. העולם היה יכול להיות הרבה יותר מעניין...

נגישות