Skip to content

ריכוז מאמץ – נאום רבשקה

חזקיהו מלך יהודה מרד באשור.

חזקיהו התבסס על עזרה מצרית

(שהתבררה כלא יותר מאשר

מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ).

וכן על בריתות מקומיות.

לא זה עזר ולא זה עזר.

סנחריב שצר על לכיש

שלח לירושלים משלחת.

משלח מכובדת לכל הדעות.

"וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ-אַשּׁוּר

אֶת-תַּרְתָּן (שר הצבא)

וְאֶת-רַב-סָרִיס (המשרת הראשי)

וְאֶת-רַבְשָׁקֵה (שר המשקים)

מִן-לָכִישׁ אֶל-הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ".

סנחריב שנתקל בהתנגדו עזה בלכיש

(כפי שמעידים הממצאים הארכיאולוגים)

רצה את כניעת חזקיהו.

כניעת חזקיהו הייתה מותנית

בכך שחזקיהו יבין מה טוב לו.

ואיך יבין אם לא יסבירו לו?

מטרת המשלחת הייתה

להסביר לחזקיהו מה טוב לו.

קודם כל המשלחת עלתה

בְּחֵיל כָּבֵד.

לפני הצגת הגזר

מנופפים בנבוט.

המשלחת בחרה שטח שולט.

"וַיַּעֲלוּ וַיָּבֹאוּ וַיַּעַמְדוּ

בִּתְעָלַת הַבְּרֵכָה הָעֶלְיוֹנָה".

הם עלו ועמדו בבריכה העליונה.

קודם כל הפרש הגבהים

בינם לבין מי שעל החומה

הצטמצם מאוד או התבטל

(במידה ובנו מגדל עץ).

מכאן התחיל המשא ומתן.

מול שלושת שרי אשור הנכבדים

שלח חזקיהו את הנכבדים שלו.

"וַיֵּצֵא אֲלֵהֶם

אֶלְיָקִים בֶּן-חִלְקִיָּהוּ, אֲשֶׁר עַל-הַבָּיִת;

וְשֶׁבְנָה, הַסֹּפֵר, וְיוֹאָח בֶּן-אָסָף, הַמַּזְכִּיר".

שר הארמון, סופר המלך ומזכירו.

משלחת מכובדת לכל הדעות.

רבשקה נשא נאום שהיום היינו

מכנים אותו 'נאום לפנתיאון'.

הוא מוטט את הנחות היסוד של חזקיהו,

ועשה ממנו חוכא ואטלולא.

יעילות הטענות לא נבעה מהגיונן הסדור,

מעובדות מוצקות, מנתונים שאין עליהם עוררין,

מתקדימים היסטוריים וכיוצא בזה

(הגם שכל אלה ועוד היו מלוא החופן

בדברי רבשקה).

היעילות של הטענות נבעה מסיבה אחת עיקרית.

רבשקה דיבר עברית.

הוא דילג מעל לראש של חזקיהו ושריו.

הוא דיבר ישירות אל העם אשר על החומה.

שרי חזקיהו המבועתים הבינו היטב

את ההשפעה האדירה של דברי רבשקה.

לנגד עינהם קמה ועמדה

מפלצת הסברה חסרת מעצורים.

הם פנו אליו בתחינה נואשת:

"דַּבֶּר-נָא אֶל-עֲבָדֶיךָ אֲרָמִית

כִּי שֹׁמְעִים, אֲנָחְנוּ;

וְאַל-תְּדַבֵּר עִמָּנוּ, יְהוּדִית,

בְּאָזְנֵי הָעָם, אֲשֶׁר עַל-הַחֹמָה".

'בחייך, דבר ארמית.

אל תדבר עברית.

אנחנו מתחננים בפניך'.

רבשקה גיחך והמשיך

ביתר שאת לדבר בעברית.

"וַיַּעֲמֹד, רַבְשָׁקֵה, וַיִּקְרָא בְקוֹל-גָּדוֹל, יְהוּדִית".

לא סתם, אלא בקול גדול.

רבשקה זיהה את הנקודה החלשה

ובה הוא ריכז את המאמץ.

הלקח סיפור זה ברור:

ריכוז מאמץ בכיוון הנכון מביא תוצאות!

ואתם האם אתם יודעים לרכז מאמץ?

האם אתם יודעים לרכז בכיוון הנכון?

 

בחיים אנו ניצבים בפני אתגרים ומכשולים.

על מנת להתגבר עליהם צריך לרכז מאמץ.

ולא סתם – אלא לרכז מאמץ בכיוון הנכון.

אחרת זה מה שמכונה

'פול גז בניוטרל'.

רבשקה הבין מהי החוליה החלשה

(העם על החומה)

ובה הוא ריכז את המאמץ.

עלה בחיל כבד.

עמד בשטח שולט,

צר דימוי מאיים,

והעביר את המסר בצורה היעילה ביותר.

הוא דיבר ישירות אל העם.

הוא דיבר בשפה שהעם הבין.

דיבר והשיג תוצאות.

אם נשכיל לרכז מאמץ בכיוון הנכון

(שאלות שלא תמיד יש להן תשובה ברורה:

איך מרכזים מאמץ? ומהו הכיוון הנכון?)

נשפר את סיכוי הצלחתנו.

וכמו הרבה פעמים –

קל לכתוב. קשה ליישם. מנסיון...

(בתמונה: מפלצת).

נגישות
How can I help you?