Skip to content

נקודת האל חזור – רפורמת יאשיהו

חזקיהו מלך יהודה נלחם באלילות,

וגם ריכז את פולחן ה' בירושלים:

"הוּא הֵסִיר אֶת-הַבָּמוֹת,

וְשִׁבַּר אֶת-הַמַּצֵּבֹת,

וְכָרַת, אֶת-הָאֲשֵׁרָה;

וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-עָשָׂה מֹשֶׁה".

לאחר מותו עלה לשלטון בנו מנשה.

מנשה פחות התחבר למעשי אביו:

"וַיָּשָׁב, וַיִּבֶן אֶת-הַבָּמוֹת,

אֲשֶׁר אִבַּד, חִזְקִיָּהוּ אָבִיו".

חזקיהו הסיר? אין בעיה.

מנשה השיב. ככה פשוט.

נכדו של מנשה דווקא חשב

שזה רעיון טוב לחזור על מעשי חזקיהו.

יאשיהו מלך יהודה ערך שוב רפורמה בפולחן.

שוב מלחמה באלילות.

שוב ריכוז פולחן ה' רק בירושלים.

מעשי חזקיהו גרסה 2.0.

יאשיהו הפיק לקחם ממעשי סבא רבא שלו:

"לְהוֹצִיא מֵהֵיכַל יְהוָה,

אֵת כָּל-הַכֵּלִים הָעֲשׂוּיִם לַבַּעַל וְלָאֲשֵׁרָה

וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם;

וַיִּשְׂרְפֵם מִחוּץ לִירוּשָׁלִַם".

אחרי שהוציא את כלי העבודה הזרה –

הם נשרפו! הכחדה מוחלטת.

וזה לא הכל:

"וְהִשְׁבִּית אֶת-הַכְּמָרִים, אֲשֶׁר נָתְנוּ מַלְכֵי יְהוּדָה".

'כומר' (במקרא רק ברבים) משמעו כהן לאליליים.

(כך כינתה היהדות את כהני הדת אצל המתחרים).

והנה תורה של האשרה. בת זוגו של הבעל.

וגם של ה':

"וַיֹּצֵא אֶת-הָאֲשֵׁרָה מִבֵּית יְהוָה

מִחוּץ לִירוּשָׁלִַם, אֶל-נַחַל קִדְרוֹן,

וַיִּשְׂרֹף אֹתָהּ בְּנַחַל קִדְרוֹן,

וַיָּדֶק לְעָפָר;

וַיַּשְׁלֵךְ, אֶת-עֲפָרָהּ,

עַל-קֶבֶר, בְּנֵי הָעָם".

האשרה נשרפה ונטחנה לעפר דק.

ועוד משהו.

באפרה יש מקדושת האלה.

לכן הוא פוזר.

ולא סתם אלא על 'קבר בני העם'.

טומאת המת היא הטומאה החמורה ביהדות.

פיזור אפר האשרה על הקברים

נועד לפסול אותם משימוש.

כמו לפזר את עפרה בתוך פסול רדיואקטיבית כיום.

אף בר דעת לא יתקרב לאפר.

וזה ממשיך:

"וַיָּבֵא אֶת-כָּל-הַכֹּהֲנִים, מֵעָרֵי יְהוּדָה,

וַיְטַמֵּא אֶת-הַבָּמוֹת אֲשֶׁר קִטְּרוּ-שָׁמָּה הַכֹּהֲנִים...

כִּי אִם-אָכְלוּ מַצּוֹת, בְּתוֹךְ אֲחֵיהֶם".

כל כהני ה' במקדשים מחוץ לירושלים,

הובאו לירושלים.

מקדשיהם נהרסו.

כדי לא להשאירם חסרי פרנסה ומרירים,

ובעיקר גרעין אפשרי לשיקום המקדשים –

הוא דאג להם לפרנסה בירושלים (אכלו מצות).

הרכבת רק עזבה את התחנה:

"וְטִמֵּא אֶת-הַתֹּפֶת, אֲשֶׁר בְּגֵי בני- (בֶן-) הִנֹּם: 

לְבִלְתִּי, לְהַעֲבִיר אִישׁ אֶת-בְּנוֹ וְאֶת-בִּתּוֹ בָּאֵשׁ--לַמֹּלֶךְ".

פולחן הקרבת הילדים? בוטל גם הוא!

זה מתחמם והולך:

"וַיַּשְׁבֵּת אֶת-הַסּוּסִים, אֲשֶׁר נָתְנוּ מַלְכֵי יְהוּדָה לַשֶּׁמֶשׁ...

וְאֶת-מַרְכְּבוֹת הַשֶּׁמֶשׁ, שָׂרַף בָּאֵשׁ".

פולחן השמש בוטל ונשרף.

הו, האירוניה.

רגע, יש עוד:

"וְאֶת-הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר עַל-הַגָּג עֲלִיַּת אָחָז...

וְאֶת-הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר-עָשָׂה מְנַשֶּׁה...

נָתַץ הַמֶּלֶךְ; וַיָּרָץ מִשָּׁם,

וְהִשְׁלִיךְ אֶת-עֲפָרָם אֶל-נַחַל קִדְרוֹן".

מזבחות אליליים בבית המקדש,

המזבחות שנבנו על ידי שני מלכים חוטאים

(אחז ומנשה) – נהרסו ועפרם פוזר.

והנה הפיל הגדול שבאמצע החדר.

"וְאֶת-הַבָּמוֹת אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרוּשָׁלִַם...

אֲשֶׁר בָּנָה שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל...

טִמֵּא, הַמֶּלֶךְ...

וַיְמַלֵּא אֶת-מְקוֹמָם, עַצְמוֹת אָדָם".

גם הבמות העתיקות של שלמה,

בנו של מייסד השושלת,

הבמות שאיש ממלכי יהודה

לא העז לגעת בהן,

גם הן נהרסו.

ולא סתם – מולאו בעצמות אדם.

שוב, על מנת לפסלן משימוש לעולם ועולמי עד.

הלקח מסיפור זה ברור.

לא עוברים תהום בשתי קפיצות.

מעשה מהפכני דורש אמצעים בלתי הפיכים.

 

ואתם, האם אתם יודעים לעבור תהום בקפיצה אחת?

האם אתם יודעים להתאים את האמצעים למעשה?

חיינו מורכבים מהמון מעשי קטנים שהשפעתם מוגבלת.

נכון, צירוף מעשה למעשה יוצר השפעה גדולה.

אולם מעטים המעשים בחיינו שמשנים את חיינו מן הקצה אל הקצה.

לעיתים אנו נדרשים לבצע צעד מהפכני (משלל סיבות).

צעד שישנה את חיינו לחלוטין.

ברוב המקרים בשיתוף אחרים.

לא תמיד הם נלהבים כמונו...

אם לא נלמד מתקדימים, ולא נדאג שצעדינו יהיו בלתי הפיכים,

נגלה (לרוב במוקדם), שיהיו כאלה שיהפכו את מעשינו.

נכון, לא תמיד ניתן לחזות את כל צעדי הנגד האפשריים.

אבל תכנון מוקדם ומקיף ככל הניתן – יגדיל את סיכויי ההצלחה,

ויאפשר לנו להתמודד ביעילות עם ההפתעות במעלה הדרך.

ויאשיהו?

הוא מת מות אלים במגידו כמה שנים לאחר מכן.

לאחר מותו עבודת האלילים חזרה ובענק.

רק חורבן ירושלים גרם לעם לאמץ את הרפורמה של יאשיהו.

הו, האירונה...

(בתמונה: מקדש ה' בערד אשר כוסה בימי חזקיהו).

האם תרצו תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור מוחשי ומעשי יותר?

או אולי תחפצו ליטול חלק בסיורים הסדירים שלי?

או שמא תבקשו להזמין סיורי איכות מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

כמובן שתמיד כדאי להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

והכי מומלץ לעשות מנוי לאתר שלי!

)למנויי האתר יש הנחה בסיורים!!!)

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון, מורה דרך מוסמך ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

 

נגישות