Skip to content

רק את הראש – שבע בן בכרי

דוד היה בבעיה.

מרד אבשלום אך נגמר,

והנה צרה צרורה

וְשָׁם נִקְרָא אִישׁ בְּלִיַּעַל,

וּשְׁמוֹ שֶׁבַע בֶּן-בִּכְרִי--אִישׁ יְמִינִי (משבט בנימין);

 וַיִּתְקַע בַּשֹּׁפָר, וַיֹּאמֶר אֵין-לָנוּ חֵלֶק בְּדָוִד

וְלֹא נַחֲלָה-לָנוּ בְּבֶן-יִשַׁי!

אִישׁ לְאֹהָלָיו, יִשְׂרָאֵל

וַיַּעַל כָּל-אִישׁ יִשְׂרָאֵל, מֵאַחֲרֵי דָוִד,

אַחֲרֵי, שֶׁבַע בֶּן-בִּכְרִי;

וְאִישׁ יְהוּדָה דָּבְקוּ בְמַלְכָּם, מִן-הַיַּרְדֵּן וְעַד-יְרוּשָׁלִָם

רק נגמר, בקושי רב, מרד של אנשי יהודה

פרץ מרד של אנשי ישראל.

התזמון לא משהו, בלשון המעטה.

דוד לקק את הפצעים.

'מה נפל עלינו המנוול הזה?'.

דוד גייס מיד את הצבא בעזרת

שר הצבא החדש עמשא בן יתר

(שמונה הן כאתנן פוליטי לאנשי יהודה

תמורת תמיכתם החוזרת בו,

והן במקום יואב, שהרג את אבשלום

בניגוד להוראות).

מימד הזמן היה חיוני.

לעמשא ניתנו שלושה ימים.

אבל הוא:

וייחר (וַיּוֹחֶר) (איחר), מִן-הַמּוֹעֵד אֲשֶׁר יְעָדוֹ.

מה עושים?

וַיֹּאמֶר דָּוִד, אֶל-אֲבִישַׁי,

עַתָּה יֵרַע לָנוּ שֶׁבַע בֶּן-בִּכְרִי, מִן-אַבְשָׁלוֹם;

אַתָּה קַח אֶת-עַבְדֵי אֲדֹנֶיךָ, וּרְדֹף אַחֲרָיו—

פֶּן-מָצָא לוֹ עָרִים בְּצֻרוֹת, וְהִצִּיל עֵינֵנוּ

'אבישי היקר, צא עכשיו!!! עם מה שיש.

מהר, לפני שיספיק להתבצר.

ואז אנחנו עמוק בבוץ'.

אבישי הבין את הדחיפות.

וַיֵּצְאוּ אַחֲרָיו אַנְשֵׁי יוֹאָב,

וְהַכְּרֵתִי וְהַפְּלֵתִי וְכָל-הַגִּבֹּרִים;

וַיֵּצְאוּ, מִירוּשָׁלִַם, לִרְדֹּף, אַחֲרֵי שֶׁבַע בֶּן-בִּכְרִי

בדרך יואב נתקל בעמשא, שלא עמד במשימה

ורצח אותו (סיפור מעניין בפני עצמו).

מה שדוד חשש – אכן התממש.

שבע בן בכרי הגיע לאבל בית מעכה

(קרוב מאוד למטולה למפל התנור)

והתבצר שם.

קרב שדה זה דבר שדוד טוב בו.

קרב מצור – זו אופרה אחרת לחלוטין.

אבל לא צבא הגיבורים של דוד יירתע מהמשימה.

וַיָּבֹאוּ וַיָּצֻרוּ עָלָיו, בְּאָבֵלָה בֵּית הַמַּעֲכָה,

וַיִּשְׁפְּכוּ סֹלְלָה אֶל-הָעִיר... וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר אֶת-יוֹאָב,

מַשְׁחִיתִם לְהַפִּיל הַחוֹמָה.

אם אין ברירה אז נשפוך סוללה, ונפיל את החומה.

נעשה מה שצריך.

למראה הסוללה וכלי המצור

אנשי אבל בית מעכה החלו להרהר

אולי זה לא היה רעיון כזה טוב להכניס את שבע בן בכרי.

אשה חכמה ביקשה לשוחח עם יואב.

היא שאה שאלה פשוטה:

אָנֹכִי, שְׁלֻמֵי אֱמוּנֵי יִשְׂרָאֵל;

אַתָּה מְבַקֵּשׁ, לְהָמִית עִיר וְאֵם בְּיִשְׂרָאֵל—

לָמָּה תְבַלַּע, נַחֲלַת יְהוָה?

'יואב היקר, מה קרה לך?

אנחנו מעם ישראל.

אתה רוצה להרוג אותנו?

אתה רוצה לפגוע בנו?'.

יואב הבין שהשאלה היא תחילתו של משא ומתן.

וַיַּעַן יוֹאָב, וַיֹּאמַר:  חָלִילָה חָלִילָה לִי,

אִם-אֲבַלַּע וְאִם-אַשְׁחִית.

לֹא-כֵן הַדָּבָר, כִּי אִישׁ מֵהַר אֶפְרַיִם

שֶׁבַע בֶּן-בִּכְרִי שְׁמוֹ נָשָׂא יָדוֹ (מרד) בַּמֶּלֶךְ בְּדָוִד—

תְּנוּ-אֹתוֹ לְבַדּוֹ, וְאֵלְכָה מֵעַל הָעִיר.

'אני?!?! אני רוצה להרוס את העיר?

אני רוצה להרוג אתכם?

מה פתאום!!!

מאיפה הרעיון הטיפשי הזה?

ממש לא!!!

פשוט יש אצלכם מנוול אחד שמרד בדוד.

אני רוצה אותו! רק אותו!

תנו לי אותו, ואני עף מפה תוך דקה'.

האשה הבינה (לא סתם הא תוארה כ'אשה חכמה').

וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל-יוֹאָב,

הִנֵּה רֹאשׁוֹ מֻשְׁלָךְ אֵלֶיךָ בְּעַד הַחוֹמָה.

וַתָּבוֹא הָאִשָּׁה אֶל-כָּל-הָעָם בְּחָכְמָתָהּ,

וַיִּכְרְתוּ אֶת-רֹאשׁ שֶׁבַע בֶּן-בִּכְרִי

וַיַּשְׁלִכוּ אֶל-יוֹאָב.

'אהה, זה מה שאתה רוצה?

אין בעיה'.

אנשי העיר לא התכוונו לסבול בשל שבע בן בכרי.

הבחירה בין חייהם לחייו - מעולם לא הייתה קלה יותר.

שבע בן בכרי נפרד מראשו, שעבר לחזקת יואב.

יואב כמובטח:

וַיִּתְקַע בַּשֹּׁפָר, וַיָּפֻצוּ מֵעַל-הָעִיר אִישׁ לְאֹהָלָיו;

וְיוֹאָב שָׁב יְרוּשָׁלִַם, אֶל-הַמֶּלֶךְ.

 

הלקח מסיפור זה ברור:

גורם שמסכן אותנו – צריך להיפטר ממנו.

ויפה שעה אחת קודם.

 

ואתם האם אתם מזהים מה מסכן אתכם?

האם אתם יודעים מה מפריע לכם?

האם אתם מסלקים את הגורמים הללו מחייכם?

 

אנחנו מוקפים בגורמים רבים ומגוונים.

חלקם מפריעים ואפילו מסכנים אותנו.

לא בהכרח סכנת חיים, אלא סכנה לעסק,

סכנה לקריירה, סכנה לזוגיות וכו'

לפעמים אנחנו יודעים שצריך להיפטר מהם.

לפעמים לא.

לא פעם אנחנו יודעים אבל נמנעים מסילוקם.

הסיבות לכך שונות ומגוונות:

קושי רגשי, היסטוריה משותפת, פחד ועוד ועוד.

אם נשכיל לסלק את הגורמים המפריעים

קל וחומר מסכנים אותנו

הרי נרשום התקדמות משמעותית.

התקדמות בזוגיות, במשפחה בלימודי, בעסקים,

בקריירה, בחברה והיכן לא....

(בתמונה: אבל בית מעכה, מבט ממצפה דדו במטולה).

רוצים תכנים נוספים שמאירים את התנ"ך וההיסטוריה באור "מוחשי" ומעשי יותר?

רוצים להזמין סיורים מהנים ומעניינים ברחבי ארצנו המופלאה ואתריה ההיסטוריים?

רוצים להזמין הרצאות והדרכות לארגון, לקבוצה או לחברה שלכם?

כתבו לי בדואל חוזר או לדואל ilan@ilanabc.co.il את הנייד שלכם

ואתקשר אליכם בהקדם –

או התקשרו עכשיו ל- 052-3464376

שלכם,

ד"ר אילן אבקסיס

סופר, היסטוריון ומומחה בינלאומי לתנ"ך ולמזרח קדום.

נגישות