פרק 111: דבר היום – יושב הבית האפל: על שירי ערש מסופטמיים

תינוקות בוכיים היו מאז ומעולם. וכבר בראשית ההיסטוריה התפתחו אמצעי נגד בדמות שירי ערש ולחשים. בפרק מרגיע זה נשמע על אותם שירי ערש ולחשים קדומים, שלא נס ליחם, כמו שיודע כל הורה.

בנוסף, אם ברצונכם לתמוך בהסכת, מבלי להציק לעוברים ולשבים, תוכלו לעשות זאת באופן אישי.

ניתן לקנות לי כוס קפה דיגיטלית, שכל הכנסותיה הן קודש להסכת, או לתמוך באופן קבוע באמצעות אתר פטראון. שם יש 4 מדרגות תמיכה אפשריות. ותבוא עליכם הברכה.


powered by podcast garden

הורדה.

קריאת הפרק:

אמת הדבר, שבקדימונים הצהרתי על שירי ערש שומריים, אבל התכוונתי למסופוטמיים. מרוב לימוד תורה, התבלבלה עלי דעתי בין שומרי למסופוטמי.

      נקרא כמה שירים וּלְחָשִים, ונבין שאין כל חדש תחת השמש. מה שהיה הוא שיהיה. ככה זה.
      יש דברים שאינם משתנים. תינוקות בוכיים עת הוריהם המותשים כמהים למעט שינה היו מאז ומעולם. ההיסטוריה מתחילה בשומר כידוע (המצאת הכתב בשומר, דרום עירק של ימנו, היא תחילת ההיסטוריה. כל מה שקדם להמצאת הכתב זה 'פרה – היסטוריה). ולא מפליא כלל, שכבר לפני 5000 שנה תועדו תינוקות בוכים, וטוב מכך, כבר התפתחו אמצעי נגד לבכי בדמות שירי ערש ולחשים. יאללה, שיישן כבר! השיר הראשון קרוי 'יושב הבית האפל': ילד, יושב הבית האפל (כינוי לרחם האם), הלוא יצאת, ראית אור שמש. למה תבכה למה תצרח? למה לא בכית שמה? הערת את אל הבית. נבהל שור הבר (יצור מיתולוגי. שור בעל פני אדם העומד על שתי רגליו האחוריות. והנה שאלת שור הבר. הגרסה הקדומה ל'אם לא תאכל – יבוא שוטר'): "מי העירני? מי הבהילני?" (והנה התשובה): "הילד העירך! הילד הבהילך!". כמו שותה יין, כמו בן המוזגת (בירה הכוונה) לו תיפול עליו שינה (רק אלכוהול יעזור במקרה הזה. והערה על מהות הקטע) לחש להרגעת הילד.

שיר נוסף קרוי: 'הו אתה ילד': הו אתה ילד, הלוא יצאת הלוא ראית אור שמש. למה בבטן אמך לא עשית ככה? (כלומר לא בכית?) תחת אשר תעשה טובה עם אביך, וּלְאִמְךָ תתן לצאת לרחוב, לבוא בִּקְהַל אנשים, הפחדת את האומנת, הטרפת את שנת המינקת. לקול צעקותיך אל הבית לא ינום. אלת הבית לא תאֹחֲזֵנָה שינה. את מי אשלח אל אנכידו? (חברו הפרא של גלגמש. הגרסה הקדומה הנוספת ל'אם לא תאכל – יבוא שוטר') מכונן שלוש אשמורות הלילה. לאמר: 'לו תתפסנו זו אשר לכדה את הצביה. לו תלכדנו זו אשר לכדה את העופר' (כלומר הלוואי והשינה תלכוד גם אותו). בשדה לו יתן לו שנתו עובר אורח. ההולך אחר השוורים, שנתו לו יעניק לו. עד אשר תעירנו אמו – אל יקיץ (ושורת הסבר) לחש לילד הבוכה.

כשהשירים לא עוזרים עוברים לִלְחָשִים, שמתפקדים גם כלחש וגם כסוג של שיר ערש, בעצם החזרה המונוטונית עליהם שוב ושוב: לחש! יושב אפלה לא רואה אור שמש (שוכן הרחם כאמור) יצאת וראית אור שמש. לו תנוח כמו מי אגם. לו תנום כמו עופר בן צביה. עד אשר תזרח השמש – תתיר קורי שנתך.

והנה עוד לחש, שכל הורה יכול להזדהות עמו: לחש! התינוק אשר הרגיש את אביו.  העלה דמעות בעיני אמו. לקול צעקתו, לקול צעקת בכיו התחלחל שור הבר. נבהל אאה (אל מי התהום החכמה והמאגיה) נבהל אאה ולא ינום (ואני מזכיר, שבפעם האחרונה שלא נתנו לאלים לישון, התחילה מלחמת הכל בכל ב'אנומה אליש'. בפרק עתידי נרחיב בנושא). אישתר (אלת האהבה, הפריון והמלחמה) לא תאחזנה שינה. לו יתנו לו שינה כמו עופר אחוז תנומה. בן הצביה ילודת השדה. לו יתן לך שנתו, כהולך עלי אורח ודרך.

ונסיים בלחש ארוך מעט אותו יש לומר שלוש פעמים: יושב אפלה ולא אור, יצא וראה אור שמש. למה יצרח ואמו תבכה? אַנְתוּ (אשת אנו אל השמים)  תרדנה בשמים דמעותיה: (והנה דבריה) 'מיהו זה אשר ירים בארץ קול צעקה? אם כלב הוא – לו ישליכו לו פרוסה. אם ציפור הוא – לו יטילו בו אבן. אם ילוד אנוש שובב הוא – לו ילחשו עליו את לחש אנו ואנתו. לו ישכב אביו, לו ישלים שנת אמו העושה במלאכה, לו תשלים מלאכתה [זה מזכיר את מזמור 'אשת חיל' במשלי: וַתָּקָם, בְּעוֹד לַיְלָה–וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ…  דלגתי קצתלֹא-יִכְבֶּה בליל (בַלַּיְלָה) נֵרָהּ ונמשיך]. הלחש לא שלי הוא, לחש אאה ואַסַלֻחִי הוא (אסלוחי הוא בנו של אאה ומוכר יותר כמרדוך מלך האלים). לחש דַמו וגֻלָה הוא (דמו הוא דומוזי או תמוז אל הפריון המת וחי לסירוגין, וגולה אמו. שניהם נחשבו כאלי רפואה) לחש נִנְגִרִמַה גבירת הלחש. הם הגידוהו ואוכי עניתי אחריהם. לחש להרגעת התינוק (והנה הערה מעניינת בסוף הקטע) וזה מעשה הקסם: תאמר לחש זה שלוש פעמים.

חבר מועצת החכמים ליאור סלע, טרח ומצא שיר ערש שומרי ביוטיוב. בואו נשמע שיר ערש בשומרית. השיר מוקדש לבנו של שולגי, לפי תארכנו את הפרק. איפה תשמעו שירים בשומרית? רק פה אצלנו! ב'דבר היום' J

קטע מהשיר

תודה לזמרת האלמונית שאת שמה לא הצלחתי לברר.

אני בטוח שכל הורה מכיר, מבין ומזדהה עם שירים וּלְחָשִים אלה. מי יתן שמרדוך, נבו, נרגל ושאר חבריהם יעניקו מנוחת לילה טובה לכם וּלְצֶאֶצָאיכֵם.